Is papierloos transport de toekomst?

09 april 2015 – Digitalisering en papierloos, twee begrippen die in de Transport & Logistiek sector steeds concretere vormen aannemen. En hoewel de digitale informatiestroom langzaam op gang komt, blijven papieren transportopdrachten, vrachtbrieven en facturen nog de dagelijkse gang van zaken. Hoe ontwikkelt Papierloos Transport zich?

Wegwijs worden in de wereld van papierloos transport stond centraal tijdens de inspiratiesessie ‘Digitalisering voor Transport & Logistiek’ van donderdag 26 maart bij Mazars. Sprekers Peter Sierat (Transport Logistiek Nederland), Walter Vermeer (FrieslandCampina) en Geert-Jan Krol (Mazars) spraken samen met de aanwezige transportondernemers over het project Papierloos Transport. 

Zonder transport staat alles stil. Zonder papier maakt hét verschil

Als het aan Peter Sierat, oud-directeur van Transport Logistiek Nederland (TLN), ligt verdwijnt binnen nu en vier jaar de papieren factuur en vrachtbrief. ‘Sterker nog, als we over vier jaar nog steeds papieren facturen versturen is er iets goed mis.’ 

Transport & Logistiek is dienstverlenend aan veel andere sectoren. Om ervoor te zorgen dat alle bedrijven in staat zijn elektronisch berichten uit te wisselen, is een platform ontwikkeld: Papierloos Transport.  Peter Sierat: ‘Papierloos Transport optimaliseert (werk)processen, reduceert kosten en verlicht de administratieve lasten. Daarnaast bevordert het de samenwerking binnen de sector. Wij brengen de ketens weer een stap dichter naar elkaar. Het totale proces wordt beheersbaar, we kunnen sneller en eenvoudiger informatie met elkaar delen wat de samenwerking alleen maar ten goede komt’. 

Papierloos Transport wint steeds meer aan bekendheid binnen de sector, maar de houding is nog enigszins terughoudend. ‘Digitalisering is voor sommige transportondernemers nog lastig. Maar vergelijk het met de container, daarvan dacht iedereen eerst ook dat het niet zou werken. En kijk nu eens!’

Nederland heeft inmiddels het e-protocol geratificeerd en TLN werkt hard om andere EU-landen aan te laten sluiten. Ook dat is nodig om papierloos grensoverschrijdend vervoer mogelijk te maken.

Inzichtelijker proces

Walter Vermeer, procurement manager Logistics bij FrieslandCampina, kijkt vanuit de markt naar Papierloos Transport. ‘Wist u dat de risico’s bij papieren vrachtbrieven groter zijn dan de transportkosten zelf?’, vroeg Vermeer. ‘De hoeveelheid vrachtbrieven die rond gaat is gigantisch. En dat het vaak goed gaat, is eigenlijk een wonder. Risico’s liggen op de loer, het proces is complex en afhankelijk van te veel factoren. Kunnen we dat niet inzichtelijker en eenvoudiger maken?’

Volgens Vermeer brengt Papierloos Transport een hele hoop voordelen. ‘Het is duurzamer, overdracht wordt vastgelegd via o.a. GPS en het is direct beschikbaar. Het vermindert de kans op fouten aanzienlijk’. Maar hij is ook kritisch: ‘Het platform moet stabiel en betrouwbaar zijn, een bewezen veilige oplossing. Daarnaast moet het internationaal inzetbaar én geaccepteerd zijn.’ 

IT-vraagstukken vragen om tijd en aandacht

Dat het toepasbaar moet zijn op meerdere systemen, is iets wat Geert-Jan Krol, IT-adviseur bij Mazars, vaak te horen krijgt. ‘Papierloos Transport is een ontwikkeling die nauw wordt gevolgd. Het IT vraagstuk vraagt veel aandacht.’ Aan de hand van een casus nam Krol het publiek mee in de complexiteit van IT.

Veel ondernemingen hebben volgens Krol de grip op IT verloren. Door de snel veranderende vraag van klanten en gebruikers is sprake van een brei aan applicaties. Gegevens worden op veel verschillende plaatsen opgeslagen. Daardoor is het te complex geworden, vraagt IT veel onderhoud en is er weinig ruimte voor ontwikkeling. Om initiatieven zoals Papierloos Transport te laten slagen is het belangrijk om orde op zaken te stellen in de IT-architectuur van de logistiek dienstverlener. 

Papierloos Transport, meer voor- dan nadelen?

De sessie werd afgesloten met een discussie. Peter Sierat: ‘Een standaard zoals Papierloos Transport is nodig. Maar de beste oplossing is niet per definitie degene die het wordt. Concepten komen en gaan, maar er is iemand die moet beginnen. Laat Nederland dat zijn, de rest volgt. Er is hier nog een lange weg te gaan.’

Daar sluit Walter Vermeer zich bij aan: ‘Zolang er vraag is, blijven concepten ontstaan. Maar voordat er vraag is moet het pijn doen. Het papieren proces is nu nog makkelijk en vertrouwd, maar we moeten naar een werkwijze die sneller en eenvoudiger is.’

Ook Geert-Jan Krol ziet meer voor- dan nadelen maar geeft wel mee dat het geen losstaand project is. 

Meer informatie

Wilt u de presentatie van Peter Sierat (TLN) en/of Walter Vermeer (FrieslandCampina) ontvangen? Laat het ons weten via university@mazars.nl en wij sturen het zo snel mogelijk naar u toe.

Klik hier voor de Mazars University evenementen kalender. 

Share