Succesvol verkopen? Denk vanuit je merk

1 april 2015 – Op dinsdag 31 maart vond bij Mazars de inspiratiesessie ‘Succesvol verkopen vanuit uw merk’ plaats. Zo’n 45 ondernemers kwamen bijeen om antwoord te krijgen op de vraag: hoe kan ik mijn merk (nog) beter verkopen?

‘Stel je voor, je bent een restauranthouder. Eén van de gasten proeft iets wat hij nog nooit heeft geproefd. Wie kan dat makkelijker verkopen: Van der Valk of de Librije?’ vraagt Ellen Leenhouts, partner bij Business Openers en spreker van deze sessie avond. Alle aanwezigen kozen voor de Librije. En waarom? ‘Omdat het past bij het beeld van de Librije, het bevestigt het gevoel dat je hebt wanneer je aan de Librije denkt’ aldus Leenhouts. 

Succesvol verkopen, daar draaide de sessie van Business Openers en Mazars om. Iedereen wil succesvol verkopen. Maar hoe doe je dat? Hoe onderscheid je je als organisatie? ‘Door te verkopen vanuit je merk, ’ aldus Leenhouts. ‘Niet vertellen wat je kan, maar waar je voor staat.’

Ellen Leenhouts leerde de deelnemers dat verkopen vanuit het karakter (het waarom) beter werkt dan vanuit functie (het wat). Het karakter van een bedrijf is te baseren op zogenaamde archetypes. Deze zijn bij iedereen aanwezig, maar niet iedereen is zich ervan bewust. ‘Wanneer je vanuit een passend archetype de verkoop inzet, ben je automatisch succesvol!’ zegt Leenhouts.

Positioneren is het sleutelwoord

volgens Business Openers kunnen organisaties zich (beter) positioneren dan wat ze nu doen. Kenbaar maken in de markt. ‘Bij positioneren draait het om drie dingen: onderscheiden, authenticatie en relevantie. Als je je niet onderscheidt dan heb je niks, dan verlies je het gegarandeerd van je concurrentie. Durf te kiezen en beken kleur. Laat zien wie je bent. Maar blijf authentiek! De kleur die je kiest moet wel bij je passen. En daarnaast moet je het ook waar kunnen maken. Er zit een verschil in wat je wilt zijn en wat je daadwerkelijk bent.’ 

Succes is merk-waardig durven kiezen

De avond werd afgesloten met de stelling ‘Succes is merk-waardig durven kiezen’. Kleine dingen kleuren jouw merk. Van logo en website, tot aan de entree van het pand, de koffiecorner en uiteindelijk de medewerkers. Leenhouts ‘Als alle dingen bij elkaar passen, dan werkt het vanzelf. Kies waar je voor staat. Dan ga je van goed verkopen, naar geweldig verkopen.’ 

Spreker

De inspiratiesessie ‘Succesvol verkopen vanuit uw merk’  werd gegeven door Ellen Leenhouts, partner bij Business Openers.

Business Openers is een strategisch marketingadviesbureau dat organisaties helpt om de stap te maken van goed naar geweldig. Business Openers helpt met Positionering, Strategie en Internal Branding.

Meer Mazars University Evenementen?

Mazars University is het opleidings- en kennisinstituut voor uw ontwikkeling. Wij verzorgen verdiepende workshops, informerende seminars, inspirerende sessies en maatwerk opleidingen met uiteenlopende onderwerpen. Wilt u weten welke evenementen wij nog meer bieden? Kijk dan op mazars.nl/university. 

Share