Staatssecretaris Wiebes wil af van BPM

Onlangs heeft Staatssecretaris Wiebes van Financiën opnieuw laten weten de belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) graag zo snel mogelijk te zien verdwijnen. Zijn Autobrief II ziet hij als een belangrijke stap in de goede richting. Hierdoor wordt de BPM vanaf 2017 alvast met 15% verlaagd. Verdere afbouw laat Wiebes over aan het volgende kabinet.

Al eerder bleek dat een stapsgewijze afbouw wenselijk is. Een afschaffing in één keer zou namelijk zo’n waardedrukkend effect hebben op het bestaande wagenpark dat vlooteigenaren (zoals bijvoorbeeld leasemaatschappijen) daardoor in grote financiële problemen kunnen komen. 

Als reden voor afschaffing van de BPM noemt de staatssecretaris onder andere de grote en moeilijk te bestrijden fraudegevoeligheid bij import van gebruikte auto’s uit het buitenland. Juist die import is de laatste jaren sterk toegenomen.

Op dit moment profiteert de staatskas overigens nog flink van de BPM-heffing. Onlangs nog werd bekend dat de BPM in de eerste helft van 2016 maar liefst 100 miljoen euro meer heeft opgeleverd dan in de eerste helft van 2015. Deze hogere opbrengst blijkt echter het onbedoelde gevolg van de afschaffing van diverse stimuleringsmaatregelen. Sinds 2008 zijn de BPM-opbrengsten namelijk sterk gedaald, met name doordat veel zakelijke auto’s sindsdien onder zeer gunstige bijtellingsregels vielen. Door het verdwijnen daarvan lijkt de consument inmiddels weer te kiezen voor grotere auto’s, met als gevolg een stijging van de BPM-opbrengsten.  

Of de BPM op termijn wordt opgevolgd door een nieuwe belasting is nog niet bekend. Nu onlangs ook in EU-verband de discussie over rekeningrijden weer is opgelaaid, lijkt de invoering van een alternatieve vorm van belastingheffing op auto’s haast onvermijdelijk.

Wilt u meer weten over BPM of andere autobelastingen? Mazars helpt u graag op weg!

Share