5 Vragen aan: Beurs Rotterdam

Vijf vragen aan mevr. Jolande Huijers, Beurs Rotterdam N.V. en aan de Mazars adviseur van Beurs Rotterdam, Hans Viskil.

Hoe krijgen ondernemers inspiratie? Hoe kijken zij naar markttrends en waar vinden zij nieuwe ideeën? Bij Mazars vinden we die inspiratie bij onze klanten. Bij ondernemers die verder kijken, die denken in oplossingen en uitdagingen. Die waarde creëren door kennis te delen. Mazars gelooft in het maken van de verbinding. Wat komt er op ondernemers af? Welke markttrends zijn relevant? En hoe gaan ze om met de bijbehorende kansen? U leest het in de dubbelinterviews van de ondernemers en hun Mazars adviseurs.

Vakgebied

1. Wat doet uw bedrijf?

JH: "Wij verhuren kantoorruimte, winkels en horecaruimten. Alleen al in ons Beurs-World Trade Center in Rotterdam huisvesten wij 240 (internationale) bedrijven uit de handel, industrie en zakelijke dienstverlening. Daarnaast hebben we een eigen Congress & Event Center. Met 37 rijk uitgeruste ruimten hebben wij een toonaangevende positie in de congresmarkt. Ons uitgebreide internationale netwerk maakt het Beurs-World Trade Center tot een belangrijk trefpunt voor het bedrijfsleven in Rotterdam. Een stad in een stad zeg ik altijd."

HV: "Dat is heel gevarieerd. Iemand kan bij ons terecht voor accountancy en advies op fiscaal, bedrijfseconomisch en juridisch vlak, maar ook op het gebied van IT. Daarnaast geven we ook strategisch advies. Denk aan ingrijpende beslissingen voor de bedrijfsvoering. In welke groeimarkt ga ik de komende periode investeren? Vanwege onze nationale- en internationale dekking kunnen we ontwikkelingen in sectoren goed overzien. Samen met klanten blikken we vooruit. We stellen kritische vragen en geven op basis van trends en sectorkennis advies."

 

Zakelijk

2. Welke kansen ziet u in de komende 12 maanden?

JH: "Dankzij een nauwe samenwerking met Hogeschool Rotterdam brengen wij studenten in contact met het bedrijfsleven. Dit doen we bijvoorbeeld in WTconnect, een flexplekken-concept van zo’n 700m2 . Zo creëren we dynamiek tussen onderwijs en de arbeidsmarkt. Hier matchen wij jong talent met bedrijven. Ons grote internationale netwerk biedt kansen. Een meerwaarde voor jongeren die hier over de vloer komen."

HV: "In tijden van economische tegenwind herijken veel bedrijven hun bedrijfsstrategie. Ze hebben behoefte aan een klankbord en sparringpartner. Veel bedrijven doen een beroep op ons. Hoe staat het met de liquiditeit, is de strategie nog scherp genoeg? Dat zijn actuele vragen en ik verwacht dat die nog wel even aanhouden. Daar komt bij dat banken kritisch zijn bij het verstrekken van krediet. Die vragen steeds vaker om een toets van de accountant."

 

Persoonlijk

3. Wat vindt u het leukste aan uw baan?

JH: "De afwisseling, diversiteit. Mijn agenda staat dagelijks vol met verschillende afspraken. Op dit moment zijn we druk bezig met de voorbereiding van een van onze eigen evenementen: People's Business. Tussendoor praat ik met initiatiefnemers in de stad. Enthousiaste mensen met ideeën. Los van het feit dat ik die mensen graag verder help, inspireren die gesprekken mij enorm."

HV: "Ik haal veel voldoening uit het helpen van ondernemers. Een klant begeleiden op weg naar een beter resultaat. Een klankbord zijn, dat ligt me wel. Ik kan enorm meegenieten wanneer ondernemers succes oogsten. Wanneer je samen met een klant iets bereikt, krijg je daar veel vertrouwen en waardering voor terug."

 

Accountancy / Belastingadvies

4. Moet een accountant/belastingadviseur controleren of inspireren?

JH: "In mijn ogen allebei. Natuurlijk heeft een accountant een controlerende functie. Maar accountants komen overal in het land. Doen kennis op van de markt. Het is verfrissend wanneer ze die kennis met je delen. Binnen onze samenwerking met Mazars gebeurt dat zeker. Ze houden ons scherp. Wijzen ons op kansen. Kijk, daar leren wij dan weer van."

HV: "Beiden. Vanuit onze brede kennis en ervaring kunnen we ondernemers adviseren. De persoonlijke en betrokken aanpak is hierbij de basis. Een onderneming in zwaar weer helpen met een reddingsplan bijvoorbeeld. Een onderneming inspiratie en vertrouwen geven verder te gaan. Dan overleg je niet alleen met de directeur, maar ook met familie. Zoiets gaat alle direct betrokkenen aan. Dat is de menselijke kant van ons vak, wellicht niet zo bekend, maar minstens zo belangrijk."

 

Economie

5. Wat vindt u van het ondernemersklimaat in Nederland?

JH: "Daar kan wel wat aan verbeteren. We krijgen steeds meer te maken met een terugtrekkende overheid. Maar het tempo waarin dat gaat, ligt vrij hoog. Ik zou graag zien dat het iets geleidelijker gaat. Wanneer je onderneemt, dan stuit je vaak op ingewikkelde regelgeving. Banken trappen op de rem wanneer ondernemers aankloppen met ideeën. Dat samen levert soms een barrière op voor het ondernemersklimaat. Jonge enthousiaste ondernemers die iets willen beginnen, moeten hierdoor nog wel eens bergen overwinnen."

HV: "Echte ondernemers zijn er nog steeds. Daar zijn er in Rotterdam genoeg van. Niet huilen, maar doorgaan. Toch heeft het bedrijfsleven op onderdelen wel een injectie nodig. Dan denk ik aan regelgeving die bedrijven stimuleert om te ondernemen. Voor Rotterdam is het belangrijk dat zij haar concurrerende positie behoudt met de haven als kritische succesfactor."

Share