5 Vragen aan: Kröller Müller

Vijf vragen aan dhr. Rinus Vonhof, dep. director van Kröller Müller en aan Mazars adviseur van Kröller Müller, Jan van der Lelie.

Hoe krijgen ondernemers inspiratie? Hoe kijken zij naar markttrends en waar vinden zij nieuwe ideeën? Bij Mazars vinden we die inspiratie bij onze klanten. Bij ondernemers die verder kijken, die denken in oplossingen en uitdagingen. Die waarde creëren door kennis te delen. Mazars gelooft in het maken van de verbinding. Wat komt er op ondernemers af? Welke markttrends zijn relevant? En hoe gaan ze om met de bijbehorende kansen? U leest het in de dubbelinterviews van de ondernemers en hun Mazars adviseurs.

Vakgebied

1. Wat ziet u als de grootste uitdaging in uw vakgebied of branche?

RV: "De grootste uitdaging waar wij voor staan is onze waardevolle kunstcollectie veilig en betaalbaar bereikbaar houden voor publiek. We zijn telkens op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Zo tonen we onze werken ook steeds vaker in het buitenland."

JvdL: "De laatste jaren is veel gepubliceerd over het vak accountancy. Bijvoorbeeld over wat de kerntaken zouden moeten zijn van accountants. Ik vind dat we als sector trots moeten zijn op onze maatschappelijke rol en beter moeten uitleggen wat we doen. Dat doen we te weinig. Nog meer de dialoog aangaan en ook klanten meenemen in dit proces."

 

Zakelijk

2. Wat was voor u een groot succes in het afgelopen jaar?

RV: "Vorig jaar vierden we ons 75-jarig jubileum. Dat was een mijlpaal, die ik toch even wil noemen. Ik ben er trots op dat wij ook in het afgelopen jaar de stijgende lijn van bezoekers hebben behouden. Dat is knap, zeker als je beseft dat we laatste decennia steeds meer verantwoordelijkheid dragen vanwege de verder terugtredende overheid."

JvdL: "Met een aantal klanten heb ik een plan van aanpak gemaakt met scenario’s voor de toekomst. Samen hebben we gekeken naar de mogelijkheden om te ondernemen, ook in tijden van laagconjunctuur. In dit plan omschrijven we direct al het gewenste resultaat. Zo maak je het meetbaar voor de bank."

 

Persoonlijk

3. Wie is voor u de meest inspirerende ondernemer?

RV: "Ik word enthousiast van een ondernemer als Richard Branson. Het is een ondernemer met lef en visie, iemand die snel doelen weet te bereiken. Hij heeft ook wel iets rebels, een belhamel. Wat ik leuk vind is dat hij daarmee toch telkens deuren opent."

JvdL: "Ik zou niet direct een naam kunnen noemen. Een ondernemer die in allen tijden onderneemt is voor mij een bron van inspiratie. Ik ontmoet ze regelmatig in mijn werk. ‘Ondernemen’ breng ik ook actief ter sprake bij klanten, stimuleer mensen daarover na te denken. Het mooie van mijn vak is dat ik vervolgens kan helpen om doelen te bereiken."

 

Accountancy / Belastingadvies

4. Moet een accountant/ belastingadviseur controleren of inspireren?

RV: "In eerste instantie verwacht ik van een accountant een degelijke controle. Maar ik vind het minstens zo belangrijk dat hij kennis en know-how met mij deelt. De juiste info over ontwikkelingen in de markt inspireert mij namelijk weer te ondernemen en kansen te spotten."

JvdL: "Ik vind dat een accountant moet inspireren. Dat proces begint al bij de controle, een wezenlijk onderdeel van ons vak. Continu je blijven verdiepen in de klant levert mij ook al veel inspiratie op. Waarom doen jullie dit zo? Waar willen jullie naartoe? Die benadering geeft mij veel informatie voor de controle en die ik ook kan toepassen in een adviesgesprek met klanten."

 

Economie

5. Hoe belangrijk is ‘duurzaam’ voor u/uw bedrijf en waarom?

RV: "Onder ‘duurzaam’ versta ik alle maatregelen die wij als museum inzetten om op een verantwoorde manier te werken. Dat geldt bijvoorbeeld voor inkoopbeleid, maar ook voor de sector als geheel. Zo maken wij deel uit van een collectief van toonaangevende musea die er alles aan doen om de Museumwereld ‘duurzaam’ te organiseren. Aandacht voor de omgeving is bij ons sowieso belangrijk vanwege de ligging in het Nationale Park de Hoge Veluwe."

JvdL: "Duurzaam kun je op meerdere manieren uitleggen. Ik vertaal dat begrip graag naar onze lange termijnvisie op de sector. Continu werken aan punten die we kunnen verbeteren zodat de maatschappelijke relevantie van ons vak stijgt. De focus moet wat mij betreft liggen op het leveren van kwaliteit, toegevoegde waarde en het uitdragen naar onze shareholders."

Website Kröller Müller

www.kmm.nl 

Share