5 Vragen aan: Permess International

Vijf vragen aan dhr. Evert Jan Berenpas, Permess International en aan de Mazars adviseur van Permess, Franck Nitert.

Hoe krijgen ondernemers inspiratie? Hoe kijken zij naar markttrends en waar vinden zij nieuwe ideeën? Bij Mazars vinden we die inspiratie bij onze klanten. Bij ondernemers die verder kijken, die denken in oplossingen en uitdagingen. Die waarde creëren door kennis te delen. Mazars gelooft in het maken van de verbinding. Wat komt er op ondernemers af? Welke markttrends zijn relevant? En hoe gaan ze om met de bijbehorende kansen? U leest het in de dubbelinterviews van de ondernemers en hun Mazars adviseurs.

Vakgebied

1. Wat ziet u als de meest positieve ontwikkeling in uw vakgebied of branche?

EJB: "Op dit moment profiteren we van een lage rentestand. We hebben daardoor geringere kosten. Daarnaast zien we positieve ontwikkelingen in de kledingmarkt in bijvoorbeeld Oost-Europa en Zuid-Oost Azië. Vanwege de toenemende welvaart wordt daar meer textiel geconsumeerd. Dat is goed voor ons, omdat wij ook in die gebieden actief zijn."

FN: "Wij zien steeds meer ondernemers die flexibel ondernemen en zich goed weten aan te passen aan economische omstandigheden. De huidige markt dwingt bedrijven goed te kijken naar efficiency. Dat is mede bepalend voor het resultaat. We zien klanten van ons steeds vaker werken met flexibele arbeidskrachten. Dus investeren op het moment dat het nodig is."

 

Zakelijk

2. Wat was voor u een groot succes in het afgelopen jaar?

EJB: "Wij hebben een nieuw bedrijfspand in gebruik genomen in het Twentse Goor. Om het in ‘kledingtermen’ te zeggen: we zitten nu ruimer in ons jasje en beschikken over modernere faciliteiten. Bovendien zijn we een mooie samenwerking aangegaan met distributeurs in de Verenigde Arabische Emiraten en Indonesië. Je kunt dus in meerdere opzichten zeggen dat we gegroeid zijn."

FN: "Ik heb een klant goed kunnen adviseren bij een overname. Ik ontdekte dat er nogal wat nadelen kleefden aan de voorgenomen transactie. Na een grondige analyse heb ik een andere overnamestructuur voorgesteld. Dat resulteerde in een besparing van een miljoen euro. Dat voelt natuurlijk als een overwinning."

 

Persoonlijk

3. Welke boek heeft u de afgelopen tijd geïnspireerd?

EJB: "The New Asian Hemisphere van Kishore Mahbubani. In dit boek stelt Kishore dat de toekomst van de wereldeconomie in handen ligt van Azië. Hij omschrijft de verschuiving van machten en krachten over de wereld. Zo leefden we volgens hem jarenlang met het idee dat westerlingen de wereld domineren. Maar de opkomende economieën zorgen voor een betere verdeling van welvaart en koopkracht. Daar is wat mij betreft niets mis mee."

FN: "Het boek “Ik, Zlatan” kan ik iedereen aanbevelen. Dit is een biografie van de Zweedse profvoetballer Zlatan Ibrahimovic. Doorzettingsvermogen en het vertrouwen dat je nodig hebt, lopen als een rode draad door dit boek heen. Het zijn de twee componenten die Zlatan’s carrière tot een succes maken. Eigenlijk is het bij ondernemen net zo. Je moet werkelijk alles doen om op te blijven vallen. Daarnaast moeten mensen jou het vertrouwen gunnen dat je iets voor hen kan betekenen."

 

Accountancy / Belastingadvies

4. Kunt u een voorbeeld geven hoe u kennis omzet in kansen?

EJB: "Wij opereren internationaal. Daardoor zijn wij continu getuige van de laatste ontwikkelingen en trends. Die kennis passen wij toe bij onze eigen innovatie en productontwikkeling. Ik geef een voorbeeld. Stel, wij horen dat een van de grote kledingmerken in Marokko wil gaan produceren. Dan zijn wij er natuurlijk als de kippen bij om lokaal een productie- en distributienetwerk op poten te zetten. Zo creëren wij kansen."

FN: "Verantwoord ondernemen is een onderwerp waar wereldwijd veel in wordt geïnvesteerd. Onlangs adviseerden wij een klant zonnepanelen te plaatsen. Dat is niet alleen duurzaam, maar resulteert ook in een fiscaal voordeel. Ondernemers die investeren in duurzame energie komen in een aantal gevallen in aanmerking voor subsidie. Dat was ook nu het geval. Dat was voor onze klant een argument om die panelen op het dak te laten plaatsen."

 

Economie

5. Wat wordt volgens u de belangrijkste trend in zakelijk Nederland?

EJB: "Ik maak me zorgen over een overheid, die steeds meer regels stelt. Wij hebben daar als exportbedrijf last van. Het gaat goed met Nederland wanneer meer bedrijven naar het buitenland exporteren. Door een toename van regels riskeert de overheid dat bedrijven vluchten naar het buitenland. Daar komt de binnenlandse economie niet ten goede."

HFN: "Bedrijven moeten transparant zijn. Ik geef een voorbeeld. Het lijkt wel of er tegenwoordig geen vakantiereis meer geboekt zonder dat consumenten gebruikerservaringen checken. Ik hoor dit ook terug van klanten in de toeristische branche. Daar kun je je tegen verzetten, of je kunt daar voor open staan. Vraag consumenten gewoon wat ze van jouw product of dienst vinden. Openheid dus."

Website

www.permess.nl

Share