5 Vragen aan: Rotterdam Topsport

Vijf vragen aan Hans den Oudendammer, Rotterdam Topsport en aan de Mazars adviseur van Rotterdam Topsport, Remco Schoonderwoerd.

Hoe krijgen ondernemers inspiratie? Hoe kijken zij naar markttrends en waar vinden zij nieuwe ideeën? Bij Mazars vinden we die inspiratie bij onze klanten. Bij ondernemers die verder kijken, die denken in oplossingen en uitdagingen. Die waarde creëren door kennis te delen. Mazars gelooft in het maken van de verbinding. Wat komt er op ondernemers af? Welke markttrends zijn relevant? En hoe gaan ze om met de bijbehorende kansen? U leest het in de dubbelinterviews van de ondernemers en hun Mazars adviseurs.

Vakgebied

1. Wat ziet u als de meest positieve ontwikkeling in uw vakgebied of branche?

HdO: "Positief  is dat het nieuwe kabinet niet bezuinigt op sportbeleid, maar haar plannen voortzet. Dat geldt ook voor de gemeente Rotterdam. Het college stelt zelfs meer geld beschikbaar. Dat is een goede ontwikkeling voor Nederland en dus voor Rotterdam. Ondanks een streep door de Olympische ambitie staat sport niet op een lager pitje."

RS: "Ontwikkelingen in de economie, regelgeving en ICT bieden volop stimulans en uitdaging voor ondernemerschap. De kansen zijn er, maar die moeten we zelf creëren. Niet afwachten, maar vol enthousiasme de handen uit de mouwen. Met een gezond portie lef en opportunisme. Door kennis, contacten en ervaring in te zetten, ga je op weg naar succes."

 

Zakelijk

2. Wat was voor u een groot succes in het afgelopen jaar?

HdO: "Het is lastig er specifiek een te benoemen. Bijzondere herinneringen heb ik aan de huldiging van de paralympische ploeg en het 40-jarig jubileum van het ABN AMRO World Tennis Tournament. Ook zijn we in Rotterdam een fantastische roeibaan rijker, de Willem-Alexander Baan. Een roeibaan van  Olympische allure, mei 2013 geopend door – toen nog - prins Willem Alexander zelf."

RS: "Ik ben ontzettend trots dat we met behulp van een aantal collega’s veel (nieuwe) bedrijven hebben kunnen bewegen met ons samen te werken. We hopen dat we die relatie kunnen voortzetten. Tot nu toe hoor ik goede geluiden.  Met een team succes behalen en klanten tevreden stellen. Dat geeft mij voldoening."

 

Persoonlijk

3. Welke boek heeft u de afgelopen tijd geïnspireerd?

HdO: "Het nieuwste boek van Dan Brown, Inferno, vond ik geweldig. Het is in de eerste plaats amusement. Even de gelegenheid de zinnen te verzetten. Als je het hebt over ‘inspiratie’ dan is dat de enorme passie die Dan Brown in zijn vak legt. De schrijver heeft zich enorm verdiept in de historie en in Florence, de stad waar het boek zich afspeelt. Daar heb ik bewondering voor. En het dan ook nog zo opschrijven. Een echte page turner"

RS: "Eerlijk gezegd lees ik weinig boeken. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik er nog honderd heb liggen. Ik kom er gewoon niet aan toe. Contact met mensen of het nastreven van een concreet doel, dat inspireert mij. Meer dan boeken. Als ik lees, is dat puur voor ontspanning."

 

Accountancy / Belastingadvies

4. Kunt u een voorbeeld geven hoe u kennis omzet in kansen?

HdO: "Onze organisatie bestaat al weer bijna 25 jaar. In al die jaren hebben we veel kennis opgedaan. We hebben geleerd hoe het NOC*NSF werkt, wat voor sportbonden belangrijk is en hoe de verhoudingen internationaal liggen. Die kennis bewijst dagelijks zijn waarde in ons netwerk. Net de juiste snaar weten te raken, meteen de vinger op de zere plek kunnen leggen en natuurlijk: kansen spotten en handelen."

RS: "Met 41 jaar ben ik nog vrij jong. Toch heb ik al zo’n twintig jaar werkervaring in dit vak. Dat heeft mij enorm veel kennis, ervaring en contacten opgeleverd. Ik probeer deze contacten vaak met elkaar te verbinden.  Daardoor creëer je vaak nieuwe kansen. Zo heb ik laatst de Mazars’ Ronde Tafel opgezet voor jonge ondernemers in familiebedrijven."

 

Economie

5. Wat wordt volgens u de belangrijkste trend in zakelijk Nederland

HdO: "Nog betere dienstverlening en klantvriendelijkheid. De concurrentie neemt toe in een krimpende markt. Wil je overleven dan maakt kwaliteit en service het verschil. Dat is wat mensen onthouden en waarvoor ze terugkomen. Kijk ik naar onze organisatie dan betekent dat nog een stapje harder voor onze sponsors. Maar je ziet het overal. Restaurants en lokale ondernemers die hun gasten en klanten kennen, hebben een streepje voor."

RS: "De klant centraal. Ik ben ervan overtuigd dat dat nog belangrijker wordt. Bouw aan een goede relatie, luister en weet wat voor de klant belangrijk is. Zorg dat je beschikbaar bent, stel je netwerk open en wees vooral oprecht. In een krimpende markt met toenemende concurrentie willen klanten steeds meer voor minder. Door een hechte relatie met de klant te onderhouden, zal de klant minder openstaan voor de concurrent."

Share