5 Vragen aan: Terre des Hommes

Vijf vragen aan dhr. Irvin Wekking, directeur Financiën & ICT bij Terre des Hommes en aan de Mazars adviseur van Terre des Hommes, Consuelo Sedney.

Hoe krijgen ondernemers inspiratie? Hoe kijken zij naar markttrends en waar vinden zij nieuwe ideeën? Bij Mazars vinden we die inspiratie bij onze klanten. Bij ondernemers die verder kijken, die denken in oplossingen en uitdagingen. Die waarde creëren door kennis te delen. Mazars gelooft in het maken van de verbinding. Wat komt er op ondernemers af? Welke markttrends zijn relevant? En hoe gaan ze om met de bijbehorende kansen? U leest het in de dubbelinterviews van de ondernemers en hun Mazars adviseurs.

Vakgebied

1. Wat ziet u als de meest positieve ontwikkeling in uw vakgebied of branche?

IW: "Wat mij zeer aanspreekt, is dat instanties steeds vaker kiezen voor vereenvoudigde verslaglegging. Neem bijvoorbeeld een jaarverslag. In plaats van het sturen van een dik rapport vinden wij het veel belangrijker dat wij continu vertellen wat we doen. Online hebben we tegenwoordig veel mogelijkheden om informatie hapklaar te ontsluiten."

CS: "Wij ondersteunen en adviseren multinationals bij hun interne beheersing en helpen hen te voldoen aan wereldwijde wet- en regelgeving. Internationaal opererende bedrijven willen steeds vaker inzicht in hun activiteiten in alle landen. Het verantwoordelijkheidsbesef groeit en ze zoeken naar meer grip en zekerheid. Hierdoor ontstaat de behoefte om vinger aan de pols te houden bij het proces om tot de lokale belastingaangifte, rapportage of jaarrekening te komen. Klanten vinden het waardevol om een wereldwijd overzicht te hebben in hun belangrijkste financiële processen. Daar helpen we graag bij."

 

Zakelijk

2. Wat was voor u een groot succes in het afgelopen jaar?

IW: "Wij zijn enorm trots op onze Sweetie-campagne. Via een virtueel lokmeisje Sweetie spoorden we binnen tien weken meer dan 1.000 websekstoeristen op. Met deze eigentijdse aanpak brachten we schokgolf teweeg. Een direct resultaat van de campagne is nu dat we in gesprek zijn met autoriteiten in diverse landen, waaronder De Filipijnen en de Verenigde Naties."

CS: "Vanuit de eerder genoemde constatering zijn wij gestart met de ontwikkeling van een online samenwerkingsplatform waar overzicht en samenwerken met de klant centraal staan. Financieel verantwoordelijken zien in één oogopslag hoe het bedrijf ervoor staat, waar ook ter wereld. Bovendien kunnen ze direct ingrijpen als dat noodzakelijk is. Het opleveren van dit platform en het enthousiasme van onze klanten, zie ik als een groot succes van ons team."

 

Persoonlijk

3. Welke boek heeft u de afgelopen tijd geïnspireerd?

IW: "Het boek ‘Lean ten minste houdbaar tot’ van Otie Hauser en Ingrid Smolders. ‘Lean’ is een managementtool die steeds vaker wordt gebruikt om organisaties te helpen beter te presteren en processen te verbeteren. Dat is waar dit boek ook over gaat. Je vindt hierin tal van inspirerende tips. Het heeft mij erg geholpen ons werk nog beter in te richten, zodat dit meerwaarde heeft voor onze relaties. Bijvoorbeeld door voortgang telkens te toetsen binnen de organisatie en resultaten meetbaar te maken."

CS: "Het boek ‘Start with why’ van Simon Simek. Hij probeert in zijn boek antwoord te geven op de vraag waarom en wanneer de communicatie van personen of organisaties als geloofwaardig wordt ervaren. Dat passie, enthousiasme (je drijfveren) daarin naast de ratio een belangrijke rol spelen, is eigenlijk ook het boeiende van mijn vak. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet, dat vind ik een heel inspirerende gedachte. Ik heb dat dan ook altijd in mijn achterhoofd wanneer ik met klanten praat."

 

Accountancy / Belastingadvies

4. Kunt u een voorbeeld geven hoe u kennis omzet in kansen?

IW: "We lobbyen veel in de Tweede Kamer. Daarmee bereiken we mensen die beleid maken. In een aantal gevallen heeft dit al tot nieuwe wetsvoorstellen geleid. Daarnaast publiceren we zelf ook onderzoeksresultaten. Ook dit is een manier om kennis te etaleren en de aandacht te vestigen op wat wij doen."

CS: "Bij Mazars werken wij met specialisten in uiteenlopende vakgebieden. Regelmatig delen wij onze kennis op tal van gebieden in inspiratiesessies en seminars. Een van onze collega’s maakte tijdens een seminar kennis met Terres des Hommes. Zo raakten wij in gesprek en ontdekten wij samen dat het niet ‘btw’ was waar zij hulp bij nodig hadden, zij bleken eigenlijk op zoek naar een manier om de administratie van hun 35 winkels, gerund door vrijwilligers, professioneler te organiseren. Wij hebben hen geholpen met een goede oplossing. Waar een seminar niet toe kan leiden..."

 

Economie

5. Wat wordt volgens u de belangrijkste trend in zakelijk Nederland?

IW: "Nieuwe technologie heft letterlijk en figuurlijk grenzen op. Dankzij sociale media kan iedereen nu met elkaar communiceren. Sporthelden zijn bereikbaar voor fans en met een tweet stuur je een bericht naar de CEO van een groot bedrijf. In principe zijn we daar blij mee, want het verrijkt ook onze mogelijkheden. Natuurlijk lig je soms ook onder een vergrootglas, maar wij gaan dialoog niet uit de weg."

CS: "De grote uitdaging is dat het steeds moeilijker wordt om in de hoeveelheid data en informatie – vaak ook online – de relevante informatie te vinden en deze te duiden. Klanten hebben hier behoefte aan. Iedereen kan informatie van internet afhalen, maar het is de kunst om de relevante informatie te vinden, deze te duiden en te begeleiden met praktisch, relevant advies dat meerwaarde heeft."

Website Terre des Hommes

www.terredeshommes.nl 

Share