5 Vragen aan: The Quest Group

Vijf vragen aan dhr. Richard Brans, The Quest Group en aan de Mazars adviseur van The Quest Group, Ton Meesters.

Hoe krijgen ondernemers inspiratie? Hoe kijken zij naar markttrends en waar vinden zij nieuwe ideeën? Bij Mazars vinden we die inspiratie bij onze klanten. Bij ondernemers die verder kijken, die denken in oplossingen en uitdagingen. Die waarde creëren door kennis te delen. Mazars gelooft in het maken van de verbinding. Wat komt er op ondernemers af? Welke markttrends zijn relevant? En hoe gaan ze om met de bijbehorende kansen? U leest het in de dubbelinterviews van de ondernemers en hun Mazars adviseurs.

Vakgebied

1. Wat ziet u als de meest positieve ontwikkeling in uw vakgebied of branche?

RB: "In ons vakgebied is dat toch wel de integratie van ict in de audiowereld. De consument die nu een audiowinkel binnenstapt, is veeleisend. Apparatuur moet audio probleemloos kunnen zenden via WIFI, de ipod moet aangesloten kunnen worden en o ja, hoe beluister ik mijn Spotify liedjes. Die ontwikkelingen zijn voor ons van belang, omdat wij hoogwaardige bekabeling verkopen, passend bij diverse audiosystemen."

TM: "Automatisering. We kunnen steeds meer handelingen automatiseren. Dit bevordert de efficiency en snelheid van ons werk. De tijd die we hiermee winnen, investeren we extra in klanten."

 

Zakelijk

2. Wat is de belangrijkste USP van uw bedrijf/uw klant?

RB: "Wij onderscheiden ons met een kwalitatief hoogstaand product voor een eerlijke prijs. We leveren snel en zeggen niet snel 'nee'. Om die kwaliteit aan te tonen laten wij mensen ter plekke het verschil zien of horen. Veel mensen zijn zich niet bewust welk verschil juiste bekabeling kan maken. Dat demonstreren we dan."

TM: "De relatie met onze klanten gaat letterlijk en figuurlijk ver. In ons vakgebied is vertrouwen heel belangrijk. Maar dat moeten we wel verdienen. Eigenlijk zou je het onze klanten moeten vragen, maar het feit dat samenwerkingen lang standhouden vind ik een goed teken. Neem The Quest Group. Daar werken we al mee samen sinds de opbouw van het bedrijf in Europa. Inmiddels zo'n zeven jaar."

 

Persoonlijk

3. Wie is voor u de meest inspirerende ondernemer?

RB: "Zonder twijfel Steve Jobs. Over out of the box denken en inspirerend gesproken. Hij was iemand die altijd de consument centraal stelde. En daarnaast niet bang was om producten intern met elkaar te laten concurreren. Zo concurreert de iphone eigenlijk met de ipod. Een andere kanjer is Richard Branson. Groot geworden door beter te doen voor anderen. Grappig detail. Google je mijn naam dan staat daar keurig 'bedoelde je Richard Branson'. Dat vind ik wel mooi."

TM: "Ik vind het moeilijk om daar direct een naam bij te verzinnen. Ik kan het wel benoemen. Een inspirerende ondernemer is voor mij iemand die out of the box denkt. Binnen zijn vakgebied, op zo'n manier dat het rendabel is. Iedereen kan ideeën bedenken, maar om ze te realiseren en het verschil te maken is een ander verhaal."

 

Accountancy / Belastingadvies

4. Kunt u een voorbeeld geven hoe u kennis omzet in kansen?

RB: "Consumenten delen veel gebruikerservaring met ons. Die kennis dragen wij dan weer over aan dealers en distributeurs. Zodat zij consumenten weer kunnen adviseren over de aanschaf van de juiste bekabeling. Het is belangrijk voor ons om die relatie in stand te houden. Wij verkopen immers niet direct aan de consument, maar aan de dealers. Kun je iets toevoegen, dan biedt dat kansen."

TM: "Mazars is gevestigd op verschillende plekken in Nederland. Maar daarnaast opereren wij ook internationaal. Kennis van lokale markten komt goed van pas bij klanten met internationale ambities. Zo begeleidden wij onlangs nog een klant met het opzetten van een nieuw bedrijf in Engeland. Tja, dan krijg je toch met heel andere regels en wetgeving te maken. Dat is leuk om te doen."

 

Economie

5. Hoe belangrijk is ‘duurzaam’ voor u/uw bedrijf en waarom?

RB: "Duurzaam is voor ons redelijk belangrijk. We kunnen niet alles, maar we dragen ons steentje bij. Dit zit 'm in bewust omgaan met verpakkingen. Daarnaast rijdt een aantal collega’s al met hybride of elektrische bedrijfsauto's. Op termijn willen we alleen nog maar auto’s die rijden op duurzame brandstof. Liefst zo snel mogelijk."

TM: "Duurzaam' benaderen wij van twee kanten. Allereerst ons pand in Breda. Door een ingrijpende renovatie hebben wij daar enorm veel kunnen besparen op energieverbruik. Ten tweede de duurzame relatie met klanten. Ik kan wel zeggen dat we daar inzetten op continuïteit. Dat begint al bij de eerste kennismaking. Verwachtingen managen zodat mensen weten waar ze aan toe zijn."

Share