Wat maakt een managementteam in de 21ste eeuw succesvol?

31 mei 2022 – Vandaag de dag staat het managementteam voor een reeks nieuwe uitdagingen; zowel op het gebied van het sterk veranderde koopgedrag, als de nieuwe manier van werken en de ambitie om duurzamer te ondernemen. In 2020 hebben we onze eerste ‘global C-suite barometer’ gepubliceerd. Hiervoor hebben we 500 managers uit de hele wereld, uit verschillende sectoren en functies geïnterviewd om hun visie op de markt wereldwijd te horen.

Alhoewel dit onderzoek lang voor de uitbraak van Covid-19 was gepland, bood de timing ervan de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de uitdagingen waarmee managementteams in een onzeker tijdperk zijn geconfronteerd. Ze stonden voor nieuwe uitdagingen met betrekking tot collega's, klanten en de hele supply chain. Ook de verkoop, de IT-infrastructuur, de winstgevendheid en de bedrijfscultuur, met veel werknemers die vanuit huis werkten, vereisten aandacht.

In welke sector u ook actief bent, verandering is aan de orde van de dag. Meer dan 50% van de respondenten verwachtte dat hun onderneming een technologische transformatie zou ondergaan. 47% verwachtte een transformatie in relatie tot performancemanagement en 46% een ontwikkeling in nieuwe diensten, markten en businessmodellen. Daardoor is het meer dan ooit van belang om de vaardigheden van elk lid binnen het managementteam te beoordelen en na te gaan hoe talenten elkaar aanvullen. Het is belangrijk dat ieder individu over de juiste vaardigheden beschikt om de onderneming te helpen de doelstellingen te bereiken. Als dit niet het geval is, adviseren wij u te  overwegen om – in deze cruciale tijd – te investeren in specialistische vaardigheden.

Als u bijvoorbeeld van plan bent uw onderneming te verkopen, zal u vanuit het oogpunt van waardecreatie ook kritisch moeten kijken naar uw medewerkers. Private equity bedrijven investeren namelijk graag in de vaardigheden van medewerkers die op termijn de waarde en het rendement moeten leveren die zij beogen. Zij hechten er ook waarde aan dat het managementteam bestaat uit mensen van het juiste kaliber, met het gewenste specialisme en het juiste motivatieniveau. Zorgen voor stabiliteit en de juiste mensen op sleutelposities is essentieel voorafgaand aan een verkoop.  

Hieronder vindt u enkele belangrijke vragen die u uzelf kunt stellen over het managementteam:

1. Beschikken uw huidige managementteamleden over de juiste vaardigheden om hun werkzaamheden ook in de toekomst te vervullen? Of is het nodig om externe specialisten hiervoor in te huren? Deze vraag beantwoorden en het beoordelen van individuen is nooit makkelijk. Echter, door eerlijk te zijn over de vraag of individuen geschikt zijn om belangrijke doelstellingen te behalen, kunt u het bedrijfsrisico beperken en authentiek leiderschap laten zien.

2. Hebben uw managementteamleden momenteel meer dan één rol? Als dat zo is, is dat dan echt in het belang van de groei van de onderneming? Door bijvoorbeeld afdelingshoofd te zijn en tegelijkertijd als verkoopdirecteur te moeten fungeren, kan de focus uit het oog worden verloren en uiteindelijk leiden tot mindere resultaten.

3. Zijn de managementteamleden communicatief sterk? Het is essentieel dat u er vertrouwen in heeft dat uw managementteam in staat is om over de cultuurveranderingen te communiceren die nodig zijn voor toekomstige strategische initiatieven. Dat is niet voor iedereen een vanzelfsprekende vaardigheid. Tegenwoordig moeten managementteams in staat zijn te communiceren over allerlei soorten veranderingen op diverse gebieden zoals duurzaamheid, diversiteit en technologie.

Bovendien moet uw team flexibel zijn en hun communicatiestijl kunnen aanpassen. Intern, door met het gemeenschappelijke doel voor ogen en een consistente boodschap uit te dragen die gericht is op de bedrijfsdoelstellingen. Extern, door de communicatie duidelijk af te stemmen op de gedefinieerde ‘customer journey’ en de klantervaring.

4. Heeft uw managementteam voldoende specialistische kennis voor toekomstige groei? Op het moment dat de onderneming opschaalt, is het vaak zo dat de kennis die geschikt was bij eerdere groei mogelijk niet meer toereikend - of relevant – is voor de toekomstige groei. U zult nu misschien in uw managementteam moeten investeren om nieuwe kennis en vaardigheden in huis te halen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, verandermanagement, performancemanagement en het managen van de relaties met externe stakeholders en aandeelhouders.

Objectief beoordelen welke managementteamleden in staat zijn bij te dragen aan de toekomstige richting van uw onderneming en de bijbehorende taken is geen gemakkelijke opgave. Het is dan ook waardevol om adviseurs te raadplegen die zowel ervaring hebben met bedrijfsstrategie als met HR, om zo beide disciplines beter op elkaar af te stemmen. Zij kunnen objectiviteit bieden en aangeven welke vaardigheden en opleiding uw managementteam nodig heeft. Zij zijn ook in staat om te bepalen of er in lijn met de ambities van de onderneming behoefte is aan nieuwe of extra vaardigheden en expertise.

Naast de focus op het realiseren van een adequaat managementteam, is het ook van belang hen te blijven motiveren om de ondernemingsdoelstellingen te bereiken en te overtreffen. Nogmaals, de expertise om dit kundig te doen is vaak onvoldoende binnen de onderneming aanwezig. Externe consultants kunnen ‘best practices’ combineren met relevante markt- en sectornormen om op maat gemaakte programma’s voor het managementteam te ontwikkelen. Kortom: het werken aan ‘management skills’ die passen bij de 21e eeuw.

Meer weten?

Wilt u graag meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Remco Schoonderwoerd, Partner en Marktleider Familiebedrijven, per e-mail of per telefoon +31 (0)6 51 06 74 83.