Waardecreatie- en realisatie

Wat uw ambitie als ondernemer binnen de sector Technologie, Media en Telecom ook is, onze corporate finance adviseurs helpen u bij het initiëren, onderhandelen, structureren en afsluiten van uw financiële transacties. Wij ondersteunen zowel nationale als internationale opererende ondernemingen op het gebied van fusies en overnames.

Waardecreatie

Het creëren van waarde wordt meer en meer gezien als een belangrijk doel voor ondernemingen. Daarbij wordt de waarde van uw onderneming niet alleen beïnvloed door de winst, ook zijn er veel meer value drivers. Een value driver is een factor die de waarde van uw onderneming bepaalt of beïnvloedt en kan zowel financieel als niet-financieel zijn. Enkele factoren kunnen zijn:

  • Conjunctuur
  • Strategie van de onderneming
  • Techniek: patent, octrooi, IE
  • Schaalvoordelen
  • Toegang tot kapitaalsmarkt
  • Bedrijfsprocessen en cultuur
  • Personeel, klanten en leveranciers
  • Groei winst (en winstmarge)
  • Rendement op geïnvesteerd vermogen
  • Merknaam en naamsbekendheid
  • Bedreiging productsubstituten
  • Concurrentie
  • Wet- en regelgeving

Veel van bovenstaande factoren zijn te beïnvloeden en te optimaliseren teneinde waarde toe te voegen.

Optimize

Het leiden van een succesvolle onderneming is veeleisend en de uitdagingen waarmee u als ondernemer wordt geconfronteerd veranderen voortdurend. Deze uitdagingen ontstaan door concurrentie, gespannen arbeidsmarkt, wetswijzigingen en andere ontwikkelingen. Mazars kan u hierbij helpen met onze unieke bedrijfsanalysemethode: Optimize . Hierbij ligt de focus op de belangrijke factoren die succes stimuleren, terwijl tegelijkertijd de langetermijnwaarde van uw onderneming wordt geoptimaliseerd.

Waardering

Met behulp van een Register Valuator krijgt u inzicht in de waarde van uw onderneming. Een waardering kan relevant zijn bij momenten zoals een transactie, herstructurering, dispuut tussen aandeelhouders of financiële verslaglegging.

Prijs

Op het moment dat u de waarde van uw onderneming wilt realiseren, wordt niet de waarde betaald, maar de prijs. De perceptie van de waarde kan verschillen tussen de koper en verkoper. Voor een transactie moet men het echter eens worden over de prijs, waarbij een goede voorbereiding van belang is. Bij een goede voorbereiding wordt aandacht besteed aan onder andere de volgende aspecten of onderwerpen:

  • Inzicht in de value drivers van uw onderneming.
  • Businessplan voor de komende jaren.
  • Fiscale en financiële optimalisatie van uw onderneming.
  • Optimaliseren bedrijfsvoering (cultuur, doelstellingen, risicobeoordeling & acceptatie, richtlijnen en procedures, interne beheersingsmaatregelen, informatie & communicatie, rapportage (intern & extern), compliance, toezicht).
  • Opbouwen van een goed track record.
  • Installatie van een capabel MT om uw onderneming na een transactie succesvol voort te zetten.

Aan- of verkoop onderneming

Iedere aankoop of verkoop is uniek, complex en een intensief proces. Doordat dit doorgaans niet vaak gebeurt, is dit geen dagelijkse kost voor u als ondernemer. Daarom kunnen de specialisten van Mazars Corporate Finance, welke gespecialiseerd zijn in de aan- en verkoopbegeleiding, u hierbij helpen. Door de ervaring, kennis van de markt en ons internationale netwerk, zijn wij toegewijd en streven we naar succes voor onze opdrachtgevers.