Brexit-deadline nadert: bent u voldoende voorbereid?

2 september 2019 – De Brexit-deadline van 31 oktober a.s. nadert snel. Hoewel het bedrijfsleven hoopt op een ‘zachte’ Brexit met overgangsmaatregelen, lijkt door alle recente bestuurlijke ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk de kans op een snelle en ‘harde’ Brexit er niet minder op geworden te zijn.

Voorbereiding op een snelle harde Brexit

Voor bedrijven die (in)direct zaken doen met het Verenigd Koninkrijk is het belangrijk om voldoende voorbereid te zijn op een snelle harde Brexit. Eerder dit jaar hebben wij hierover al diverse belangrijke tips gegeven, zoals het aanvragen van een EORI-nummer, het controleren van leveringsovereenkomsten, het aanvragen van de benodigde douanevergunningen en het eventueel herzien van het douaneaangifte-proces.

Dit geldt in het bijzonder voor goederenleveringen van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk en vice versa, omdat voor deze leveringen bij een harde Brexit bijvoorbeeld onmiddellijk een EORI-nummer nodig is en diverse douane-gerelateerde documenten.

Nieuwe maatregel ingevoerd door de Britse belastingdienst

De Britse belastingdienst heeft een nieuwe maatregel ingevoerd voor btw-geregistreerde bedrijven die binnen de EU handelen. Zij krijgen de mogelijkheid deel te nemen aan TSP (Transitional Simplified Procedures). Dit betekent dat de deelnemende bedrijven (voorlopig) een vereenvoudigde aangifte kunnen doen bij de grens, waarbij zowel de douanerechten als de btw bij invoer verlegd wordt naar een later tijdstip. Deze regeling geldt echter alleen voor in het Verenigd Koninkrijk gevestigde ondernemingen, en niet voor Nederlandse bedrijven. Daarnaast zijn bepaalde producten, zoals auto’s, uitgezonderd van deze regeling. Tot op heden hebben de EU-landen nog geen vergelijkbare regelingen ingevoerd.

Dat nog niet alle bedrijven volledig zijn voorbereid, blijkt onder andere uit een recent bericht van Portbase, het gezamenlijke loket van de havens van Amsterdam en Rotterdam. Volgens Portbase hebben bedrijven die goed zijn voor circa 70% van het vervoerde goederenvolume zich inmiddels gemeld voor het Port Community Systeem. Hiermee kunnen zaken digitaal worden afgehandeld, in plaats van dat er aan de grens documenten worden gecontroleerd met opstoppingen tot gevolg. De overige 30% ontbreekt nog.

Voor alle ondernemers die zaken doen met het Verenigd Koninkrijk is dit daarom het moment om na te gaan of uw onderneming voldoende is voorbereid op een snelle harde Brexit. Mocht dit niet (volledig) het geval zijn, dan kunt u nog actie ondernemen vóór een no-deal Brexit.

Meer weten?

Wilt u weten wat de (harde) Brexit voor uw onderneming betekent en hoe u zich hier praktisch op kunt voorbereiden? Neem dan contact op met Raimo Kool per e-mail  of per telefoon via +31 (0)88 277 15 05 of Eline Polak per e-mail  of per telefoon via +31 (0)88 277 2325. Voor specifieke vragen over de impact van de Brexit voor uw personeel, neem dan contact op met Alexander Rasink per e-mail of per telefoon via +31 (0)88 277 1615. Zij helpen u graag verder.

Bekijk ook

Brexit Wat zijn de fiscale gevolgen_page.jpg

Brexit: Wat zijn de fiscale gevolgen?

29 maart 2019 – Nu er nog geen zicht is op een Brexit-akkoord, moet iedereen rekening houden met een No-deal Brexit. Na Brexit is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de Europese Unie en dat kan gevolgen hebben voor de belastingpositie van Britse werknemers in Nederland en vice versa.

Sociale verzekeringen Hoe zit dat na Brexit

Sociale verzekeringen: Hoe zit dat na Brexit?

28 maart 2019 - Binnen Europa is de zogenaamde coördinatieverordening (Verordening 883/2004) van toepassing. In deze Verordening is geregeld in welk land iemand sociaal verzekerd is gedurende een uitzending of wanneer iemand in meerdere landen werkt. Daarnaast is in deze Verordening geregeld hoe het werkt met grensoverschrijdende betaling van sociale verzekeringsuitkeringen. Is deze Verordening echter nog van toepassing na de Brexit?