De aandeelhouderswaarde: hoe zit het in elkaar?

20 maart 2019 – Vrijwel elke ondernemer is bekend met de standaard indicatoren die gebruikt worden om de prestaties van een onderneming te meten. Vaak worden omzet, EBITDA en winst genoemd als de belangrijkste factoren om de gezondheid van de onderneming aan te tonen. Echter, ons onderzoek onder ondernemers toont een andere indicator aan, die minder vaak gebruikt wordt, maar minstens als zo belangrijk kan worden gezien.

Aandeelhouderswaarde: hoog op de agenda

Deze indicator betreft de aandeelhouderswaarde en zou hoog op de agenda van iedere ondernemer moeten staan. De aandeelhouderswaarde omschrijft de potentiële waarde van de onderneming op de markt en geeft een indicatie voor de prijs waarvoor de onderneming verkocht zou kunnen worden of zou kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie.

Wat is de aandeelhouderswaarde?

De aandeelhouderswaarde is een indicator van hoeveel de onderneming waard is op elk willekeurig moment. Het is gebleken dat ondernemingen met een hogere aandeelhouderswaarde doorgaans een betere toegang tot financiering hebben. Ondernemingen die goed presteren ten opzichte van hun concurrenten en beter in staat zijn om de waarde van hun merk te verbeteren, hebben doorgaans een hogere waarde. Vanzelfsprekend kan dit resulteren in een groter marktaandeel.

Een recentelijk door Mazars uitgevoerde enquête onder ondernemingen in EU-landen heeft aangetoond dat 72% van de ondernemers van middelgrote ondernemingen ervan overtuigd is dat aandeelhouderswaarde een prioriteit voor hun onderneming zou moeten zijn. Desalniettemin gaf slechts 23% aan dat zij in hun dagelijkse activiteiten ook daadwerkelijk actief bezig zijn om de aandeelhouderswaarde te vergroten.

Kortom, als ambitieuze ondernemer kunt u dagelijks het verschil maken door ook bezig te zijn met de factoren die de aandeelhouderswaarde verhogen.

Wat is aandeelhouderswaarde vooral niet?

Het is belangrijk om aan te geven dat de aandeelhouderswaarde niet alleen maar een weerspiegeling is van de winstgevendheid van een onderneming. De aandeelhouderswaarde houdt rekening met een breed scala aan kenmerken waaronder het marktsentiment, de financiële prestaties, het saldo van schulden en zelfs het type klanten van de onderneming. Wanneer een onderneming heel erg afhankelijk is van één grote klant, kan dit een negatieve invloed hebben op de waarde, waar positieve factoren zoals het hebben van intellectueel eigendom met producten en services de waarde kunnen verhogen.

En dat is zeker niet alles. Er zijn nog verschillende belangrijke aspecten die toegevoegd kunnen worden aan de kenmerken die vervat zitten in de aandeelhouderswaarde, zoals de sterkte van het management team, de kwaliteit van het productaanbod, de marktpositie, de efficiëntie van de bedrijfsactiviteiten en het business model van de onderneming. Deze aspecten kunnen het effect van de eerder genoemde kenmerken versterken en daarmee een enorm verschil maken voor de berekening van de aandeelhouderswaarde. Deze aspecten vormen samen dan ook het vermenigvuldigingseffect.

Bepaling van de aandeelhouderswaarde

Zodra al de hiervoor genoemde aspecten de bewuste aandacht hebben van het management en zich daardoor positief ontwikkelen, kan het verschil in de aandeelhouderswaarde van vergelijkbare ondernemingen in dezelfde branche groot zijn. Dit verschil in aandeelhouderswaarde kan vele miljoenen bedragen gedurende de levensduur van een onderneming en kan tevens het verschil maken voor succes op de lange termijn.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de aandeelhouderswaarde en hoe u hier het beste op kunt sturen? Neem dan telefonisch of per mail contact op met Remco Schoonderwoerd, Optimize partner, per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 16 45 of Thomas Notenboom, Financial Advisory Services, per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 23 32. Zij helpen u graag verder.

Optimize

Story_1600x500_Optimize.png

Optimize

Het leiden van een succesvolle onderneming is veeleisend en de uitdagingen waarmee u als...

Whitepaper Optimize

Meer informatie?