Dealen met de coronacrisis als ondernemer

27 maart 2020 - Het coronavirus is een serieuze bedreiging voor de volksgezondheid en het welzijn van mensen over de hele wereld. De verspreiding van het virus en het indammen daarvan hebben momenteel een grote invloed op ons dagelijks leven. Het onvermijdelijke effect van deze pandemie is grote economische onzekerheid die enorme gevolgen zal hebben voor ondernemingen.

Ondernemen in onzekere tijden houdt in dat u als ondernemer proactief op deze crisis moet  acteren door te focussen op de blootstelling aan risico’s, (on)afhankelijkheid van klanten en leveranciers, de gevolgen voor uw bedrijfsvoering en het bepalen in hoeverre uw onderneming recht heeft op de steunmaatregelen van de overheid en een beroep kan doen op uw bankier.

1. Praat met anderen in uw omgeving

Een crisis van deze omvang, maakt het van belang om opener te worden in onze discussies. Er is een groeiend besef dat vrijwel alle ondernemingen momenteel voor dezelfde uitdagingen staan dus neem geen bunkermentaliteit aan en stel u open voor suggesties of goede voorbeelden van anderen. Ga vooral ook in gesprek. Indien uw onderneming te maken heeft met lage reserves, probeer grote uitgaven dan uit te stellen. Bespreek de mogelijkheden met bijvoorbeeld verhuurders, verhoog indien nodig en mogelijk de schulden bij financieringsverstrekkers en spreek met uw aandeelhouders.

2. Overheidsmaatregelen

Om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen, nemen steeds meer ondernemers in Nederland maatregelen. De aanwijzingen van het RIVM gelden voor de meeste ondernemers als richtlijn. Op 12 maart kwam het kabinet met extra maatregelen om ondernemers te helpen die in de problemen dreigen te geraken. Op 17 maart heeft het kabinet een extra pakket maatregelen aangekondigd. Welke gevolgen het coronavirus heeft voor uw (familie)bedrijf? 

Bekijk ook: De coronacrisis en aandachtspunten voor familiebedrijven

3. Houd uw onderneming tegen het licht

Een crisis van deze orde heeft significante invloed op uw onderneming. Voldoet uw  IT-omgeving? Is uw businessmodel nog wel de juiste? Welke mogelijkheden/risico’s brengen belangrijke contracten met zich mee? Is uw debiteurenbeheer op orde? Zomaar een aantal vragen die iedere ondernemer zich op dit moment zou moeten stellen omdat de impact op de continuïteit van uw onderneming groot zal zijn. Uiteraard zijn wij ook graag bereid dit gesprek met u aan te gaan waarbij u wellicht uw voordeel kunt doen met onze expertise en ervaringen bij andere ondernemingen.  

4. Overwegingen cashflow

In tijden van crisis moet u uw cashflow prognoses wekelijks herzien en scenarioanalyses uitvoeren om de potentiële prestaties en cashflowresultaten in kaart te brengen. Dit geeft u de cruciale informatie die nodig is voor gesprekken met uw belangrijkste stakeholders en financieringsverstrekkers. Zorg dus dat uw interne informatie op orde hebt.

De specialisten van Mazars hebben naar aanleiding van de coronacrisis een dashboard ontwikkeld om snel de ontwikkelingen in de cashflow in kaart te kunnen brengen aan de hand van meerdere indicatoren. 

Bekijk ook: De impact van de coronacrisis op de cashflow van uw onderneming

5. Prioriteiten voor B2C en B2B

De vraag naar producten door consumenten (B2C) is voor de komende weken en maanden moeilijk te voorspellen, maar gezien de grote mate van onzekerheid zullen veel consumenten waarschijnlijk geen grote financiële uitgaven doen. Het is belangrijk om hierop te anticiperen en de gevolgen voor de liquiditeit in beeld te brengen, zodat u zo goed mogelijk uw eventuele liquiditeitstekort kunt managen en daarmee uzelf aan het liquiditeitsnoodplan houdt. Ook deze informatie is van groot belang voor gesprekken met belangrijke stakeholders.

Indien uw onderneming andere ondernemingen bedient (B2B), dient u vast te stellen hoe uw klantbestand eruit ziet. Sommige van uw klanten zullen lijden onder de omstandigheden, terwijl anderen er mogelijk juist baat bij zullen hebben. Het is goed om hier beeld bij te hebben en daarop op de voor u passende wijze te anticiperen.

6. Duidelijke communicatie naar uw personeel

Vrijwillige of gedwongen isolatie van teams vraagt om duidelijke interne communicatie. Zo blijft het personeel up-to-date en betrokken. In het geval van een langdurige lockdown, moeten er misschien lastige keuzes worden gemaakt over personeel. Personeelscontracten en -regelingen moeten worden bezien om de mogelijkheden binnen en flexibiliteit van het personeelsbestand inzichtelijk te krijgen. 

Bekijk ook: Q&A Coronacrisis en personeelszaken

Meer weten?

Wilt u meer weten over wat het coronavirus betekent voor de continuïteit van uw onderneming? Of wilt u advies over de maatregelen die u moet nemen? Neem dan contact op met Remco Schoonderwoerd, Partner en sectorleider Privately Owned Business, per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 16 45 of met Niels Raaphorst, Partner en sectorleider Flex, per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 19 03.

Coronacrisis _ PAge.jpg

Uw uitdagingen in de coronacrisis

De impact van het coronavirus is groot en de situatie verandert continu. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en informeren u over relevante aandachtspunten en beschikbare maatregelen.

Gerelateerd