Synple stopt ermee. Hoe moet het nu verder met samenwerking in de transportsector?

7 februari 2019 - Synple stopt met hun samenwerkingsplatform voor vervoerders. Synple is drie jaar geleden opgericht als een samenwerkingsplatform voor wegvervoerders, waarbij vervoerders eenvoudig vrachten kunnen combineren en ritten kunnen uitwisselen. Net als digitale marktplaatsen Quicargo, Convoy, Shypple en uShip gebruikt Synple slimme technologie om vracht en capaciteit te matchen.

Echter, Synple richtte zich enkel op vervoerders. Die vervoerders kunnen onderling, zonder openheid te geven over prijsafspraken, elkaars lege ruimtes gebruiken. Doel van het platform was het ontsluiten van data voor beter gebruik. De gedachte achter Synple was dat de vervoerders samen betere beslissingen gaan nemen en efficiënter gaan rijden als ze de juiste informatie en mogelijkheden voor zich zien. Helaas is het Synple niet gelukt, om met de middelen die ze hebben, op te schalen. De snelheid van de ontwikkeling bleef achter op meerdere punten.

Transparantie, delen van data en horizontale samenwerking zijn voorwaarden voor een gezonde en winstgevende transportsector. Dat na drie jaar Synple moet stoppen is slecht, en triest, nieuws. Ik hoop dat het stoppen van Synple een wake-up call is voor de transportsector; wat gaan de vervoerders dan nu wel doen? Of, is het wachten op de Uber en Booking van de sector. Dan resteert alleen maar een ‘race-to-the-bottom’ met de laagste tarieven. Het is vijf voor twaalf voor horizontale samenwerking in de transportsector. Helaas ligt het estafettestokje op de atletiekbaan. Wie pakt hem op?

Walther Ploos van Amstel

Walther Ploos van Amstel is verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Als expert staat hij midden in de sector en verricht hij veel onderzoek. Voor Mazars verzorgt hij een column waarin hij op prikkelende wijze opvallende ontwikkelingen en problematieken binnen de branche aan de orde stelt. 

NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT OP

WORD LID VAN ONZE NIEUWSBRIEF

Overig

Share