Vrachtwagenchauffeur mag weekendrust niet in de vrachtwagen doorbrengen

21 maart 2018 - Vrachtwagenchauffeurs mogen hun weekendrust niet langer in hun truck doorbrengen. Dat heeft het Europees Hof van Justitie in een arrest van 20 december 2017 bepaald. Sinds februari 2018 wordt hierop streng gecontroleerd.

Een transportbedrijf uit België had vorig jaar een klacht ingediend bij de Belgische Raad van State: het Koninklijk Besluit met een verbod tot weekendrust was volgens haar in strijd met Europees recht, omdat de Europese regels niet verbieden dat chauffeurs de wekelijkse rusttijd in de cabine opnemen.

De Belgische overheid sprak dat tegen, en stelde dat uit de verordening juist duidelijk zou blijken dat een bestuurder zijn normale wekelijkse rusttijd niet in het voertuig mag doorbrengen. De Raad van State vroeg het EU-Hof daarop om een verduidelijking.

Het Europese Hof stelt nu dat de Europese regels het niet mogelijk maken om de normale wekelijkse rusttijd aan boord van de vrachtwagen op te nemen, in het belang van het welzijn van de bestuurders.

Een vrachtwagencabine blijkt geen geschikte plaats te zijn voor langere rustperioden dan de dagelijkse rusttijden en de verkorte wekelijkse rusttijden’, stelt het Hof in zijn arrest vast.

Volgens de uitspraak van het Hof, druist het doorbrengen in de cabine van de wekelijkse rusttijd van 45 uur - die onder voorwaarden tot 24 uur kan worden ingekort - in tegen het doel van de wetgeving om de arbeidsomstandigheden van bestuurders te verbeteren.

Een chauffeur mag de dagelijkse rusttijd van ten minste 11 uur wel in de cabine doorbrengen, op voorwaarde dat de vrachtwagen behoorlijke slaapfaciliteiten biedt. Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) handhaaft sinds 1 februari 2018 het bovenstaande verbod door boetes uit te delen bij overtredingen.

Meer weten?

Wilt u meer weten over deze regelgeving? Neem dan contact op met Richard Ouwerling van Pellicaan Advocaten per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 627 22 98. Hij helpt u graag verder.

Neem vrijblijvend contact op

Word lid van onze nieuwsbrief

Transport & Logistiek

Share