Arbeidsmarkt ontwikkeling: de kracht van employer branding

21 oktober 2021 – Het zal u vast niet ontgaan zijn: op dit moment zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Steeds meer adviesvraagstukken uit onze praktijk gaan daarom over werving & selectie. Deze ontwikkeling op de arbeidsmarkt maakt het voor u als werkgever extra belangrijk om te onderscheiden van andere werkgevers. Alleen een vacaturetekst schrijven is verleden tijd, er moet meer aandacht naar merkbeleving, het werkgeversmerk. In dit artikel vertellen we u daarom meer over de kracht van een sterk en uniek werkgeversmerk, ook wel employer branding genoemd.

Betekenis employer branding

Employer branding betekent het aantrekken van nieuwe medewerkers en het behouden van huidige medewerkers. De definitie luidt: ‘Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hen beïnvloeden met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.’

De aanpak

Werkzoekenden beschikken momenteel over een voorkeurspositie in de arbeidsmarkt: zij hebben genoeg aanbod om uit te kiezen waar zij willen gaan solliciteren. Dit betekent dat u als werkgever moet opvallen. Het is als eerste stap belangrijk dat u weet hoe u als werkgever wilt profileren. Dit kunt u inzichtelijk maken door antwoord te geven op onderstaande vragen:  

  • Wat is de unique selling point (USP) van het bedrijf?
  • Hoe wordt de werkgever ervaren door de huidige werknemers?
  • Hoe wilt u zich als werkgever positioneren in de (arbeids)markt?

Door inzicht te hebben op bovenstaande vragen kunt u beginnen met uw werkgeverschap als een sterk en uniek merk te gaan neerzetten. Werkzoekenden zien binnen één oogopslag wat voor soort werkgever u bent en waar u als werkgever voor staat.

Tot slot is van belang dat het unieke werkgeversmerk al (h)erkend wordt tijdens alle stappen die een (potentiële) kandidaat zet in de route naar uw organisatie. Deze route, bestaande uit zeven stappen, wordt ook wel de candidate journey genoemd. De candidate journey hebben we in onderstaande afbeelding samengevat. 

Door al deze stappen door te vertalen en af te stemmen op de missie en visie van de organisatie krijgt de kandidaat een goed beeld van jou als werkgever. Uw medewerkers? Dat worden uw ambassadeurs!

Onze specialisten kunnen deze stappen in kaart brengen voor uw organisatie. Samen werken we aan een sterk en onderscheidend merk op de arbeidsmarkt. 

Employer branding

Meer weten?

Wilt u meer weten over employer branding of bent u benieuwd hoe dit uw organisatie kan helpen op de arbeidsmarkt? Neem dan contact op met Martine Huitink per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 17 83. Zij helpt u graag verder.