Het creëren van marktwaarde voor uw onderneming

Ondernemerszin is de drijvende kracht achter de meeste ondernemingen. Toch is de kans groot dat u als ondernemer – al dan niet gezegend met een ijzersterke ondernemersgeest – tegen problemen aanloopt als het gaat om het op lange termijn creëren van marktwaarde.

Creëren van marktwaarde

De waan van de dag staat meestal haaks op de lange termijn acties die nodig zijn. De volgende zes vragen kunnen helpen om lange termijn marktwaarde voor uw onderneming te creëren.

Vraag 1: Maakt u tijd voor de lange termijn strategie of blust u vooral brandjes?

Wanneer uw onderneming langzamer groeit dan gehoopt, dan bent u wellicht geneigd om vooral te focussen op de externe factoren. Toch hebben zaken als het economische klimaat of marktsentiment niet alleen invloed op uw resultaten. Juist ook het verbeteren van uw interne structuren doet wonderen.

Een sterke interne beheersing, goede risicomanagementprocessen en een bestuur met een zorgvuldig afgestemde strategie zorgen over het algemeen voor betere resultaten. Dit betekent dat brandjes blussen bijna nooit het juiste antwoord is. Beter is dat u zich richt op een strategische langetermijnplanning. Daarmee zorgt u voor stabielere resultaten op de lange termijn en behaalt u eerder de gemaakte doelstellingen.

Vraag 2: Wat zijn binnen uw onderneming de belangrijkste waardebepalende factoren?

De meeste ondernemingen hebben één duidelijk doel: het laten groeien van hun marktwaarde. Dit is bijvoorbeeld ingegeven door de ambitie voor een exit of een overdracht naar de volgende generatie.

Wat uw doelstellingen ook zijn, u weet als geen ander dat er allerlei factoren meespelen op uw pad naar succes. Daarom houdt u, bewust of onbewust, bijvoorbeeld rekening met externe zaken als marktsentiment, financiële indicatoren en de ontwikkeling van de klantvraag. Ook meer financiële aspecten als schulden, de kwaliteit van de activa en de sterkte van de balans spelen hierbij een rol.

Maar heeft u wel eens onderzocht of uw onderneming niet té afhankelijk is van een handvol grote klanten? Weet u wat het risicoprofiel van uw activiteiten is en of uw onderneming niet te veel op u als eigenaar of manager leunt? En heeft u de kwaliteit van de informatie en processen binnen uw onderneming al eens kritisch onder de loep genomen?

Neem de tijd om alle factoren die rondom uw onderneming spelen te identificeren en bekijk hoe u deze beter naar uw hand kunt zetten. Dit geeft u meer inzicht in de manier waarop de marktwaarde van uw onderneming wordt bepaald.

Vraag 3: Hoe stuurt u de performance drivers binnen uw onderneming beter aan?

Met een duidelijke visie versterkt u niet alleen uw ondernemingsplan, maar u zorgt er ook voor dat uw collega’s hun eigen doelen kennen. Een gemotiveerd team en een sterke strategie zijn voorbeelden van zogenaamde ‘performance drivers’: factoren binnen een onderneming die ervoor zorgen dat bepaalde doelstellingen worden behaald.

Om deze drivers optimaal te kunnen beheren en aansturen, heeft u een sterke, professionele basis nodig. Werk daarom aan heldere en degelijke structuren waarmee u de doelstellingen van aandeelhouders en het managementteam goed op elkaar af kunt stemmen. Wanneer deze structuur eenmaal goed is neergezet, dan is het ook een goede basis voor uw drie- tot vijfjarig strategisch ondernemingsplan. Dit plan moet vervolgens worden vertaald naar concrete actieplannen. Dit zorgt voor duidelijkheid, want iedereen binnen de onderneming weet daardoor wat er van hem of haar wordt verwacht.

Vraag 4: Is uw waardepropositie up-to-date?

Het digitale tijdperk brengt constant nieuwe spelers op de markt. Weet u wie deze spelers zijn? En weet u hoe uw onderneming zich tot hen verhoudt?

Het is aan u als eigenaar en manager om vast te stellen wat de toegevoegde waarde van uw onderneming voor uw klanten en de toeleveringsketen is. En aangezien de markt constant in beweging is, moet deze waardepropositie ook meeveranderen.

Ook wanneer u zelf nieuwe markten betreedt, nieuwe producten of services introduceert of nieuwe verkoopkanalen uitprobeert, vraagt dit om een update van de waardepropositie. Zo houdt u uw strategie voor het creëren van waarde duurzaam en op koers.

Vraag 5: Wat is de cultuur binnen uw onderneming?

In uw zoektocht naar nieuwe medewerkers moet u het opnemen tegen de verschillende arbeidsvoorwaardenpakketten en de verleiding van snelle, dynamische start-ups. Het werven en vasthouden van talent kan hierdoor soms nogal een zware opgave zijn.

Door niet alleen te denken aan uw werving-en-selectiestrategie maar vooral ook te investeren in uw bedrijfscultuur, creëert u een prettige werkomgeving. U zult merken dat het aantrekken, ontwikkelen en vasthouden van uw personeel direct gemakkelijker wordt.

Ook als u op zoek bent naar nieuwe externe investeerders is dit een slimme zet. Zij zien vaak het belang in van een sterke ondernemingscultuur en een getalenteerd managementteam en zullen dit zeker meewegen in hun keuze.

Vraag 6: Welke factoren heeft u onder controle en kunt u veranderen?

Het aanpakken van interne aandachtspunten en het doen van andere, meer structurele ingrepen op de lange termijn hebben meestal een meer duurzaam effect dan het op korter termijn verhogen van uw marge. Dat komt de marktwaarde van uw onderneming ten goede.

Dat klinkt misschien kort door de bocht, maar dat is het zeker niet. Weet u op welke interne elementen u zich het beste kunt richten? En hoe de verschillende onderdelen van uw onderneming worden beïnvloed door eventuele veranderingen daarin? Het helpt vaak door hier met iemand van buiten de onderneming op in te zoomen. Identificeer samen de belangrijkste uitdagingen en maak een prioriteitenlijstje.

Nu bent u klaar om de volgende stap voor uw onderneming te zetten. Door een slimme structuur op te zetten kunt u de performance drivers voor het succes van uw onderneming blijvend identificeren en verbeteren. Dat is namelijk de sleutel tot succes voor waardecreatie op lange termijn. Het goede nieuws is: dit valt binnen uw invloedsfeer en is dus minder ver weg dan u misschien denkt. Als eigenaar heeft u, samen met uw collega’s van het management, de sleutel hiervoor zelf in handen!

Meer weten?

Wilt u graag meer weten hoe u marktwaarde creëert voor uw onderneming? Neem contact op met Remco Schoonderwoerd, Partner en sectorleider Privately Owned Business, per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 16 45 of met Niels Raaphorst per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 19 03. Zij helpen u graag verder.

Het originele artikel is geschreven door Emer O’Riordan , Partner Audit & Business Advisory.

Meer informatie?