In zes stappen naar een strategisch businessplan en slimmer prestatiemanagement

We hoeven u als ondernemer eigenlijk niet uit te leggen dat het succesvol runnen van een onderneming flink wat van u vraagt. Natuurlijk weet u hoe belangrijk het is om uw aandacht en focus goed te verdelen. Toch komt het regelmatig voor dat uw tijd wordt opgeslokt door ad hoc-zaken en dagelijkse bezigheden waardoor u uw langetermijnplanning uit het oog verliest.

Blik op de toekomst

U bent niet de enige ondernemer bij wie een langetermijnplanning uit het oog wordt verloren. Maar helaas kan een kortetermijnvisie negatieve gevolgen hebben voor uw onderneming. U loopt het risico dat u ten onrechte gebrek aan leiderschap wordt verweten. Ook kan door het teveel in de waan van de dag leven onduidelijkheid binnen uw onderneming veroorzaken, of de marktpositie van uw bedrijf aantasten. Als u bedrijfsgroei, productiviteit en daarmee continuïteit wilt waarborgen, is een duidelijke visie op de toekomst van cruciaal belang.

Het is daarom belangrijk om uzelf de luxe te gunnen om gedegen na te denken over de doelen van uw onderneming op de langere termijn. Welke uitgangspunten en acties zijn nodig om u, uw onderneming en uw werknemers op efficiënte wijze naar deze doelen te begeleiden? Door deze punten te verwerken in een strategisch businessplan krijgt u een duidelijke, sterke basis waarmee u veranderingen, uitdagingen en kansen die op uw pad komen met beide handen aan kunt pakken.

De volgende zes tips helpen u om uw focus te verleggen naar dat wat uiteindelijk écht telt: de toekomst en het succes van uw onderneming!

  • Tip 1: Stel duidelijke doelen
    Zet uw prioriteiten, doelstellingen en visie goed op een rijtje. Heeft u helder voor ogen wat u concreet met uw onderneming wilt bereiken? Dan kunt u dit delen met uw aandeelhouders, het managementteam en andere stakeholders. Zo neemt u iedereen mee in waar u naartoe wilt en wordt het een stuk makkelijker om de doelstellingen te bereiken doordat de neuzen dezelfde kant op staan.
  • Tip 2: Ken uw toegevoegde waarde en straal deze uit
    Oftewel: definieer uw waardepropositie. Combineer klantinformatie, concurrentie-inzichten, productwaarderingen en uw eigen kernwaarden tot één waardepropositie. Met deze gerichte benadering begrijpt u de houding van uw doelgroep ten opzichte van uw product of dienst beter en kunt u klantgerichter te werk gaan. Heeft u eenmaal uw waardepropositie scherp  en heeft u uw verkoopkanalen goed georganiseerd, dan komen nieuwe kansen en klanten vaak spontaan op uw pad.
  • Tip 3: Ontdek nieuwe kansen om te optimaliseren
    Keer de blik ook eens naar binnen en maak een interne optimalisatieslag. Zoals blijkt uit ons onderzoek zijn het juist voornamelijk de interne factoren die ondernemingen ervan weerhouden om betere resultaten te boeken. Er liggen in een onderneming vaak nog diverse verborgen kansen om efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en het rendement op kapitaal en investeringen te maximaliseren. U hoeft niet te wachten met optimaliseren tot uw onderneming tegen problemen aanloopt, liever niet zelfs! Speel bijvoorbeeld tijdig in op nieuwe technologische ontwikkelingen en belangrijke veranderingen binnen de afzetmarkt en maak daar gebruik van.
  • Tip 4: Begrijp de mindset binnen uw onderneming
    De mentaliteit van het management van uw onderneming, maar ook van de medewerkers, is een belangrijke factor als het gaat om het opstellen en succesvol uitvoeren van uw strategie. Zien uw medewerkers ruimte om een andere werkwijze uit te proberen en een nieuwe koers te varen, of blijft men liever werken met de oude vertrouwde formule? Een flexibele, nieuwsgierige bedrijfscultuur waarin alternatieve ideeën worden verwelkomd en niet direct worden afgewezen, is essentieel om uw onderneming verder te ontwikkelen. Investeer daarom ook in een open, frisse mindset op alle niveaus!
  • Tip 5: Breng het samen in een businessplan
    Heeft u voldoende over de voorgaande punten nagedacht? Dan is het tijd voor de volgende stap: het verwerken van de nieuwe aanpak in een duidelijk, logisch en praktisch strategisch businessplan. Bepaal hierin de koers voor de komende drie tot vijf jaar, maar vergeet niet om regelmatig te checken of de plannen moeten worden bijgesteld. Allerlei in- en externe factoren kunnen de haalbaarheid en relevantie van uw strategie beïnvloeden. Werk daarom zo systematisch mogelijk. Dan signaleert u eventuele problemen én kansen op tijd, en kunt u er slim en strategisch op inspelen.
  • Tip 6: Houd uw voortgang voortdurend bij
    Wanneer u eenmaal een realistische strategie en een businessplan heeft opgesteld, dan is het zaak om tot actie over te gaan. Efficiënt management is dé sleutel tot succes: maak daarom gebruik van passende Key Performance Indicators (KPI’s), waarmee de prestaties van uw onderneming bijgehouden worden. Check de voortgang regelmatig. Monitor bijvoorbeeld winstgevendheid, omzet, liquiditeit en marktaandeel van uw onderneming, maar ook niet-financiële KPI’s. En vergeet deze niet periodiek en duidelijk te communiceren met de relevante gremia binnen uw onderneming. Op deze manier blijft iedereen nauw betrokken bij de voortgang. Uiteraard zijn de KPI’s ook van belang als katalysator voor eventuele bijsturing van processen. Durf in te grijpen als de situatie daarom vraagt!

Meer weten?

Wilt u graag meer weten over strategische bedrijfsvoering- en planning? De specialisten van Mazars helpen u graag om uw onderneming te laten bloeien. Ook kunnen zij u helpen bij het monitoren van de voortgang. Neem contact op met Kees de Heus per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 19 85 of met Niels Raaphorst, Partner en sectorleider Flexwerk, per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 19 03. Zij helpen u graag verder.

Het originele artikel is geschreven door Helen Parker, Director Business Consulting Mazars UK.

Meer informatie?