Column Remco Schoonderwoerd | Winnaars hebben een plan!

29 mei 2018 – Veel ondernemers hebben geen duidelijk plan. Natuurlijk zit er genoeg in het hoofd, zijn er volop ideeën en gebeurt er van alles. Alleen een gestructureerd uitgeschreven plan met een doel en actiepunten, gebaseerd op een gedegen analyse en rekening houdend met kansen en risico’s blijkt maar zelden aanwezig. Dit viel mij op naar aanleiding van diverse Optimize-gesprekken met klanten.

Elementen die bepalend zijn voor de onderneming

Ik vind dat eigenlijk best opmerkelijk en moet gelijk terugdenken aan een zeer inspirerende lezing die ik ooit kreeg van de hockeycoach Marc Lammers. De kern van zijn betoog was: winnaars hebben een plan, verliezers een excuus! Tijdens de lezing kwamen kenmerkende punten van winnaars en verliezers naar voren, zoals: winnaars kijken naar mogelijkheden, verliezers naar moeilijkheden en winnaars laten iets gebeuren, verliezers wachten tot iets gebeurt. Kern van het verhaal: kom in actie en wacht niet af als je later succes wilt hebben.

In mijn eerdere column schreef ik onder andere over onze nieuwe Optimize-aanpak. Wij gaan daarbij met klanten en relaties in gesprek over hun onderneming. Aan de hand van een gestructureerd interview stellen we de strategische aandachtspunten en organisatorische verbeterpunten van de onderneming vast. Dit zijn vaak ook de elementen die bepalend zijn voor de waarde van de onderneming.

Waarom is er geen plan?

Uiteraard komt tijdens de gesprekken met ondernemers de waarom-vraag aan de orde: Waarom is er geen plan?

“Geen tijd”

“Hebben wij niet nodig”

“Het draait toch goed”

“Het loopt uiteindelijk toch anders”

Dit zijn dan antwoorden die we krijgen en die zijn ongetwijfeld allemaal waar. Toch ben ik van mening dat een plan wel degelijk zin heeft. Je wordt immers gedwongen om na te denken over de toekomst, het maakt duidelijk welke kennis en middelen ontbreken, het helpt bij het nemen van belangrijke beslissingen en het geeft duidelijkheid naar de medewerkers. Dit geeft allemaal geen garantie voor succes, maar het vergroot de kans op succes wel degelijk.

De economie draait op volle toeren en het gaat veel transport- en logistieke ondernemers voor de wind. Laat u hier niet door in slaap sussen want er zal een moment komen dat het allemaal weer minder wordt. Een succesvol ondernemer heeft mij recentelijk proberen te overtuigen dat dit moment dichterbij is dan we denken. Als je dan een winnaar wilt zijn, moet je nu beginnen met je plan! 

Neem vrijblijvend contact op

Word lid van onze nieuwsbrief