Douanewaarde en transfer pricing
23 april 2024 - Er zijn enkele belangrijke ontwikkelingen op het gebied van de douanewaarde en transfer pricing. Doet u zaken over de grens? Dan kan dit voor u van belang zijn.
Volgens de nieuwe detacheringsrichtlijn is er sprake van detachering in de volgende situaties:
Cross-trade transacties: vervoer tussen twee EU-lidstaten (of tussen een lidstaat en derde land), door een transportonderneming die niet in deze landen is gevestigd.
Voorbeeld cross-trade: een chauffeur in dienst van een Nederlandse transportonderneming vervoert een volledige vrachtwagen met goederen van België naar Frankrijk.
Cabotagevervoer: binnenlands vervoer voor rekening van derden dat op tijdelijke basis op het grondgebied van een lidstaat wordt verricht door een vervoersonderneming uit een ander land.
Voorbeeld cabotage: een Nederlandse transportonderneming vervoert goederen van Hamburg naar München.
Er is géén sprake van detachering in de volgende situaties:
Internationaal bilateraal vervoer. Er is sprake van een bilaterale vervoersactiviteit bij het vervoer van goederen op basis van een vervoersovereenkomst tussen de lidstaat van vestiging en een andere EU-lidstaat of derde land, of van een andere lidstaat of derde land naar de lidstaat van vestiging.
Voorbeeld bilateriaal vervoer: een chauffeur in Nederland rijdt met een volle vrachtwagen naar Spanje. De chauffeur lost alle goederen in Spanje. Vervolgens laadt de chauffeur voor de terugrit goederen in Spanje om ze af te leveren in Nederland.
Beperkte aanvullende activiteiten van laden en/of lossen. Hiervan is sprake wanneer er één extra laad- en/of losactiviteit wordt uitgevoerd in de lidstaat die de chauffeur doorkruist, mits hij de goederen niet laadt of lost in dezelfde lidstaat. Op de terugweg mag er nog één extra laad- en/of losactiviteit plaatsvinden (1+1 regel), tenzij er op de heenreis geen extra activiteiten hebben plaatsgevonden. Dan mag het op de terugreis twee keer (0+2 regel).
Voorbeeld van de 1+1 regel: de chauffeur in Nederland rijdt met een halve vrachtwagen met goederen naar Spanje, stopt onderweg in Duitsland om de vrachtwagen vol te laden waarbij de in Duitsland geladen goederen vervolgens worden gelost in België. Daarna vervolgt de chauffeur zijn rit naar Spanje om de resterende goederen te lossen.
Voorbeeld van de 0+2 regel: een chauffeur in Nederland rijdt met een volle vrachtwagen naar Spanje. De chauffeur lost alle goederen in Spanje. In Spanje wordt de vrachtwagen volgeladen met goederen. De chauffeur stopt zowel in België als in Duitsland om een kwart van de goederen te lossen en rijdt vervolgens naar Nederland om de resterende helft van de goederen te lossen.
Transitvervoer. Hiervan is sprake wanneer vervoer over het grondgebied van een lidstaat gaat zonder enige activiteit van laden of lossen.
Gedetacheerde chauffeurs hebben recht op de ‘harde kern’ van arbeidsvoorwaarden van het land waarnaar zij gedetacheerd worden (het land waar wordt gelost). Dit geldt wanneer deze arbeidsvoorwaarden gunstiger zijn dan hun eigen arbeidsvoorwaarden.
De harde kern bestaat uit:
Indien er een verplichtgestelde cao van toepassing is – zoals in Nederland de cao beroepsgoederenvervoer - dan dienen de harde kern arbeidsvoorwaarden van deze cao te worden toegepast. De verschillende lidstaten moeten dit op een toegankelijke en transparante wijze beschikbaar stellen aan vervoersondernemingen.
Vervolg voorbeeld cross-trade: in deze situatie is de chauffeur in België gedetacheerd. De Belgische detachering eindigt wanneer de chauffeur het Belgische grondgebied verlaat. Vervolgens wordt de chauffeur geacht in Frankrijk gedetacheerd te zijn, dit geldt vanaf het binnentreden van Frankrijk tot het lossen van de goederen. Zowel de Belgische als Franse arbeidsvoorwaarden dienen te worden nageleefd. De Belgische arbeidsvoorwaarden dienen te worden nageleefd tijdens de Belgische detachering en de Franse arbeidsvoorwaarden dienen te worden nageleefd gedurende de Franse periode van de detachering.
Wanneer er sprake is van detachering, dan dient hiervan een melding te worden gemaakt op het IMI-platform (Informatiesysteem Interne Markt). Aanmeldingen op lokale platformen (zoals SIPSI, Limosa, MiLoG, meldloket) komen te vervallen bij detachering. Aandachtspunten hierbij zijn dat:
Vervoersondernemingen dienen een account aan te maken om vervolgens alle chauffeurs die gedetacheerd worden aan te melden. Alvorens een account kan worden aangemaakt is een EU-login noodzakelijk.
De nieuwe regels zullen naar verwachting veel extra administratieve lasten met zich meebrengen voor transportondernemingen. De vraag is hierbij ook of - en in hoeverre - de nieuwe regels uitvoerbaar zijn. Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft gepleit voor nader uitstel, of in ieder geval coulance op het gebied van handhaving. Veel lidstaten hebben de nieuwe detacheringsrichtlijn nog niet in hun wetgeving geïmplementeerd en/of bieden nog onvoldoende duidelijkheid over de minimumlonen.
Wilt u meer informatie over de nieuwe regels? Neem dan contact op met Angela Dinkelberg per e-mail of per telefoon+31 (0)88 277 13 66. Zij helpt u graag.
Deze website maakt gebruik van cookies.
Sommige zijn noodzakelijk, andere helpen ons bij het analyseren van het gebruik van de website, dienen advertenties of zorgen voor een gepersonaliseerd websitebezoek.
In onze privacy policy vindt u meer informatie over de cookies die wij gebruiken.
Zonder deze cookies functioneert deze website niet optimaal.
Deze cookies helpen ons deze website te verbeteren door informatie te vergaren over het gebruik hiervan.
Met behulp van deze cookies kunnen wij de relevantie van onze advertenties vergroten.