Personeel werven en behouden in de transportsector

13 februari 2020 - De vraag naar transport stijgt, maar er is een groot tekort aan chauffeurs. Transporteurs bewandelen alle wegen om aan goede mensen te komen. Subsidies, zij-instromers, een betere cao, meer vrouwen in het vak. Allemaal zaken om samen met de sector aan te pakken.

HRM-uitdagingen

De HRM-uitdagingen zijn deels een sectorprobleem. Het vak is niet altijd aantrekkelijk: je moet hard werken voor je salaris en het carrièreperspectief is beperkt. HRM-uitdagingen zijn echter vooral ook een intern probleem. Toch hebben niet alle transporteurs problemen met het werven en behouden van personeel. Zij snappen dat (team)leiderschap, een juiste strategie en inspirerende opdrachtgevers, een passende HR-strategie en ‘rust, reinheid en regelmaat’ in de planning een voorsprong geven op concurrenten. Iedereen wil tenslotte werken voor een winnend team.

Over HRM moet u niet met concurrenten willen praten. Personeel is een kritieke, onderscheidende succesfactor. Dat vraagt om uniek maatwerk; hoe wordt u een favoriete werkgever. Het gesprek daarover doet u eerst samen met uw managementteam waarbij de volgende vragen centraal staan:

  • Wat leren wij van exitgesprekken?
  • Wat vonden sollicitanten die afhaakten van het bedrijf?
  • Hoe zorgen wij ervoor dat iedereen zich veilig voelt op de werkvloer?
  • Wat vindt het personeel van het beleid?
  • Hoe werken de planner en de chauffeur van de toekomst?
  • Hoe houden wij ons personeel gezond?
  • Hoe betrekken wij de medewerkers bij innovaties?
  • Hoe managen wij talent?
  • Welke opleidingen kunnen wij bieden voor instromers?
  • Hoe krijgen wij zij-instromers?
  • En, ten slotte, wat kunnen wij samen met onze concurrenten in de arbeidsmarktregio doen?

De bovenstaande vragen, zijn vragen die u samen met uw management en teamleiders kunt oppakken. Goed HRM begint vanzelfsprekend in eigen huis.

Walther Ploos van Amstel

Walther Ploos van Amstel is verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Als expert staat hij midden in de sector en verricht hij veel onderzoek. Voor Mazars verzorgt hij columns waarin hij op prikkelende wijze opvallende ontwikkelingen en problematieken binnen de branche aan de orde stelt. 

Meer informatie?