Meer informatie?

Met dagtekening van 27 maart 2021 heeft de Belastingdienst vertegenwoordigers van ANBI’s aangeschreven over de wetswijzigingen sinds 1 januari 2021. De wijziging die op korte termijn aanpassing in gedrag vraagt, betreft de aanpassing van de voorwaarden die worden gesteld aan de publicatie van gegevens.
De informatie over de baten en lasten diende reeds jaarlijks binnen zes maanden na afloop van het boekjaar te worden gepubliceerd. Dit blijft ongewijzigd. Er wordt echter per 1 januari 2021 onderscheid gemaakt tussen de publicatievoorwaarden voor grote en kleine ANBI’s.
Van een grote ANBI is sprake wanneer een ANBI in een betreffend boekjaar:
De zogenoemde grote ANBI moet gebruikmaken van standaardformulieren. Deze zijn vanaf heden beschikbaar op de website van de Belastingdienst via Programma's en formulieren Stichting en vereniging.
Overigens kan ook gebruik worden gemaakt van het erkenningspaspoort van het CBF als standaardformulier.
Ook kleine ANBI’s kunnen gebruikmaken van het formulier. Voor deze ANBI’s is dat echter niet verplicht. Kleine ANBI’s blijven vrij in de vorm van het publiceren van de benodigde informatie.
Wilt u zicht krijgen op de impact van deze gewijzigde publicatieplicht voor uw ANBI? Neem dan contact op met Marieke van Kooten per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 22 64 of met Joris Konings per e-mail of per telefoon: +31 (088) 277 22 46. Zij zijn lid van de Mazars ANBI-desk en helpen u graag verder.
Deze website maakt gebruik van cookies.
Sommige zijn noodzakelijk, andere helpen ons bij het analyseren van het gebruik van de website, dienen advertenties of zorgen voor een gepersonaliseerd websitebezoek.
In onze privacy policy vindt u meer informatie over de cookies die wij gebruiken.
Zonder deze cookies functioneert deze website niet optimaal.
Deze cookies helpen ons deze website te verbeteren door informatie te vergaren over het gebruik hiervan.