Remote werken: de voordelen voor werkgevers

30 januari 2023 - De coronacrisis heeft een grote impact op de economie en de maatschappij, maar ook op de manier van werken en samenwerken. Welke effecten heeft de coronacrisis op uw organisatie en haar medewerkers? Tot welke inzichten bent u gekomen en welke aanpassingen op het HR-beleid zijn nodig?

Van aanwezigheid naar resultaat en van controle naar vertrouwen

Daar waar manieren van remote werken voorheen veel tijd en inspanning vergden, gaan veranderingen sinds de corona-uitbraak razendsnel. De coronacrisis zien wij daarom als belangrijke katalysator voor organisatie- en HR-verandering.

Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de werknemers blijvend vanuit huis wil kunnen blijven werken. Deze wens wordt ook door de overheid opgemerkt. Enkele politieke partijen zijn dan ook voornemens om van thuiswerken een wettelijk recht maken.

Dit vraagt dat organisaties meer moeten gaan sturen op resultaat in plaats van op aanwezigheid, een cultuur die gebaseerd is op vertrouwen in plaats van op controle en managers die weten hoe ze (op afstand) kunnen inspireren en verbinden.

De voordelen van thuiswerkers voor werkgevers

We merken dat remote werken, bijvoorbeeld vanuit huis, vaak wordt vertaald naar voordelen voor werknemers. Graag brengen wij ook de voordelen en positieve kanten van remote werken voor werkgevers in beeld:

  • Thuiswerkers presteren maar liefst 13% beter. Wanneer een werknemer ongestoord kan thuiswerken, neemt de productiviteit en  efficiëntie toe. Er zijn minder externe prikkels, waardoor het concentratievermogen verbetert en de kwaliteit toeneemt.
  • Het ziekteverzuim is lager van werknemers die kunnen thuiswerken. Dit wordt verklaard doordat de drempel om naar kantoor te gaan wanneer iemand zich ziek voelt weg is en de drempel om toch vanuit huis aan de slag te gaan kleiner is. In ogenschouw nemende dat een zieke werknemer een werkgever gemiddeld € 250 per dag kost, kan thuiswerken dus een besparing geven op de kosten die uit verzuim voortkomen.
  • Er kan bespaard worden op huisvestingskosten. Doordat de bezetting op kantoor lager is, volstaan kleinere kantoren die flexibel ingericht worden.
  • Door het aanbieden van remote werken, maakt dit van u een aantrekkelijkere werkgever. Uit onderzoek van diverse vacaturesites blijkt dat 49% van de ondervraagden (deels) vanuit huis wil blijven werken. Door dit als werkgever te faciliteren, kan het gemakkelijker worden om nieuw talent aan te trekken en te behouden.

Thuiswerken kan dus zowel voor de werkgever als de werknemer interessant zijn. Belangrijk daarbij is dat u als werkgever wel de juiste randvoorwaarden schept. Denk daarbij aan de juiste middelen, software, toegang tot bedrijfsdata, (online) communicatiemiddelen en de werkplek zelf. 

Veranderingen in uw HR-beleid

De prominente rol van werken op afstand vergt ook veranderingen op HR-gebied, zowel op operationeel als strategisch niveau. Onze praktijk laat zien dat onderstaande vragen veel organisaties bezighouden:

  • Hoe gaat u om met de reiskosten van uw werknemers?
  • Hoe blijft u effectief en efficiënt communiceren met uw werknemers om toch betrokkenheid te creëren?
  • Welke verplichtingen hebt u als werkgever voor de inrichting van de thuiswerkplek van uw werknemers en hoe wilt u als werkgever omgaan met flexibele werktijden?

De specialisten van Mazars HR Services kunnen u ondersteunen bij het beantwoorden van bovenstaande vragen.

De ‘werken op afstand’ scan

Mazars HR Services heeft voor u de ''Werken op afstand scan'' ontwikkeld. Deze scan genereert waardevolle informatie over de werkbeleving van uw werknemers. De uitkomsten van de scan verwerken wij in een rapportage met aanbevelingen. Deze aanbevelingen kunt u gebruiken om uw beleid en organisatie tijdelijk of structureel anders in te richten, zodat u mee kunt bewegen met de veranderende situatie. De scan en de bijbehorende rapportage worden u door Mazars HR Services kosteloos aangeboden.

Via het e-mailadres hrdienstverlening@mazars.nl vraagt u de scan aan. U ontvangt van ons de link naar de scan en zet deze vervolgens uit onder uw medewerkers. De medewerkers vullen het onderzoek in. Op basis van de uitkomsten stellen wij voor u de rapportage op. Het onderzoek wordt anoniem ingevuld en is niet op persoonsniveau te herleiden. De data wordt conform de AVG behandeld en opgeslagen.

Meer weten?

Wilt u graag meer weten over werken op afstand of verandering in uw HR-beleid? Neem dan contact op met uw vaste contactpersoon bij Mazars of stuur een mail naar hrservicecenter@mazars.nl. Onze HR Consultants helpen u graag verder.