Technologiebedrijven en de nieuwe arbeidsrealiteit

21 april 2020 - Nagenoeg van de ene op de andere dag is onze manier van leven en werken veranderd. Nu een groot deel van de wereld in lockdown is, wenden mensen en bedrijven zich tot de technologie om hen op de been te houden, of het nu gaat om de toename van videochats, het testen van apps voor medisch advies of de groeiende belangstelling voor online pakketten voor voedselbezorging.

Maar omdat mensen meer dan ooit vanuit huis inloggen, is het onvermijdelijk dat er vragen ontstaan over de veiligheid van hun verbindingen. En hoewel de economische impact van de coronacrisis nog moet worden vastgesteld, zullen bedrijven op zoek gaan naar manieren om kosten te besparen, zelfs als het om innovatie gaat. 
Als reactie daarop moeten technologiebedrijven aantonen dat hun producten veel meer zijn dan een ‘add-on’ en in feite in tijden van crisis 'must-haves' voor de werkvloer zijn. 

Voor en na de coronacrisis

Inmiddels is het duidelijk dat zodra de effecten van de coronacrisis afnemen, we altijd zullen verwijzen naar 'voor corona' en 'na corona'. En terwijl de technologiebedrijven daar tussen laveren, is er reden tot optimisme. Hulpmiddelen zoals videochat (voor persoonlijk en professioneel gebruik) en gegevensopslag zijn essentieel om ons verbonden te houden.  
Meer dan ooit wordt er een beroep gedaan op aanbieders van clouddataopslagsystemen: bedrijven die SAAS-abonnementen voor de lange termijn aanbieden, zullen orders krijgen voor meer licenties en grotere hoeveelheden opslagruimte aangezien mensen langdurig gaan werken vanuit huis. 
Op dezelfde wijze ervaren aanbieders van samenwerkingstools zoals video en instant messaging een sterke toename van de vraag. The Guardian meldde dat Zoom op 23 maart wereldwijd 2,13 miljoen keer werd gedownload, de dag dat de lockdown werd aangekondigd in het Verenigd Koninkrijk; twee maanden eerder was dat 56.000 keer per dag, volgens gegevens van Apptopia. 

Cybercriminaliteit en cyberbeveiliging in opkomst 

Dit is ook een kans voor cybersecurityaanbieders: de hoeveelheid phishing e-mails is in maart bijvoorbeeld verviervoudigd volgens cybersecurityfirma FireEye. In een recente gezamenlijke verklaring van Cybersecurity van het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid en het Britse nationale cybersecuritycentrum werd gewaarschuwd dat “de sterke toename van telewerken het gebruik van potentieel kwetsbare diensten, zoals virtuele particuliere netwerken (VPN's), heeft verhoogd, wat de dreiging voor individuen en organisaties versterkt.” 
Interne controles en beschermingsmaatregelen die bedoeld zijn voor een wereld met periodiek thuiswerk zullen niet voldoende zijn voor de huidige arbeidsrealiteit. Het is nu tijd voor cybersecurityaanbieders om hun capaciteiten te tonen en klanten duidelijk te maken hoe ze hen online kunnen beschermen, waaronder de beschikbare mogelijkheden voor een betere bescherming. Deze moeten interne controlekaders omvatten die ervoor zorgen dat nieuwe manieren van werken veilig worden uitgevoerd.

Urgentiemodus

Een groot deel van de technologiewereld bevindt zich momenteel in een urgentiemodus: sommige bedrijven worden geconfronteerd met ongekende inkomstenverliezen en stellen als reactie daarop innovatieprojecten uit, waarbij deze soms volledig worden stopgezet. In tijden van crisis is het begrijpelijk dat leiders minder prioriteit geven aan 'nice-to-haves' en daarom moeten technologiebedrijven laten zien op welke manier hun producten 'must-haves' zijn. 

Technologiebedrijven moeten aan klanten uitleggen hoe hun diensten hen kunnen helpen tijdens deze crisis en hen helpen weer op te krabbelen in het nieuwe werken. Hebben zij bijvoorbeeld toegang tot beveiligde handtekeningen voor juridische documenten? Moeten ze voor contracten gebruik maken van blockchain? En hoe gaan ze in de nabije toekomst mensen op afstand aansturen? Doe als technologiebedrijf geen aannames over waarop klanten misschien wel of niet bezuinigen; zo belandt u op een dood spoor. 

Financiering, mensen en ondersteuning van de overheid 

Terwijl technologiebedrijven hun klanten helpen om door de crisis te navigeren, moeten ze ook zelf kunnen voortbestaan. Als hun klanten bezuinigen, zullen sommige bedrijven de komende maanden op zoek moeten gaan naar financiering: eventueel via hun aandeelhouders, hun moedermaatschappij of via het aantrekken van nieuwe investeerders. Aan de andere kant zou dit het moment kunnen zijn voor kapitaalkrachtige bedrijven om bedrijven die het moeilijk hebben over te nemen. 
Terwijl de crisis voortduurt, hebben de technologiebedrijven waar ik mee te maken heb gehad, mensen - terecht - snel hun grootste prioriteit gemaakt. Hun financiering en hun klanten moeten hun twee volgende prioriteiten zijn. De volgende stap is dat technologiebedrijven zich zullen moeten aanpassen aan het nieuwe regelgevingslandschap naarmate de overheid de wetgeving en overheidssteun aanpast aan de gevolgen van de coronacrisis. De leiders van technologiebedrijven zijn goed in staat om met de tijd mee te gaan (zo niet deze volledig vorm te geven) en zijn in een goede positie om het beste te halen uit nieuwe economische omstandigheden.

Na de coronacrisis

Technologiebedrijven weten dat 2020 zal worden gekenmerkt door de moeilijkheden die de coronacrisis heeft veroorzaakt en verergerd. Als ze kijken naar een mogelijk werkzaam leven na het virus, moeten de leiders nadenken over de mogelijkheden die kunnen ontstaan als mensen gedwongen worden om hun gewoontes aan te passen. Meer mensen die op afstand werken, aspecten van hun professionele en persoonlijke leven die zich voor het eerst online gaan afspelen en een grotere bewustwording van de mogelijkheden van technologie kunnen technologische bedrijven naar een nieuw commercieel hoofdstuk leiden. Intern kunnen bedrijven hun mensen misschien verenigen rond de gemeenschappelijke tegenslagen die ze tijdens de crisis hebben meegemaakt en kunnen ze samen vooruitkijken naar de volgende doelstellingen. 
Technologiebedrijven hebben per slot van rekening lange tijd 'business as usual' afgewezen. In tijden van crisis moeten zij niet alleen worden gezien als ‘must-have’-leveranciers voor hun klanten, maar ook als de bedrijven die een betere toekomst voor ons allen, thuis en op het werk, gestalte kunnen geven.

Meer weten?

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Kay Pierik per email of per telefoon +31 (0)88 277 10 78. Hij helpt u graag verder.

Het originele artikel is geschreven door Guillaume Devaux, partner bij Mazars Frankrijk.