Veilig verkeer begint in eigen bedrijf

11 februari 2021 – Veiligheid staat binnen de Transport en Logistiek sector hoog in het vaandel. In onderstaand artikel belicht Walter Ploos, expert in de transportsector, diverse technieken die tranportbedrijven kunnen inzetten om de veiligheid van hun chauffeurs en het verkeer te vergroten.

Veiliger vrachtverkeer

Vrachtwagens zijn steeds vaker betrokken bij verkeersdoden en -gewonden in steden (door onder ander ongelukken in de dode hoek van een vrachtwagen). De dode hoek is naar mijn mening een keuze. Er zijn genoeg vrachtwagens zonder dode hoek (door middel van Direct Vision). Er zijn daarnaast nog genoeg mogelijkheden om het vrachtverkeer veilger te maken.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) staat ook positief achter de gedachte van een veiliger vrachtverkeer: ‘Er wordt vereist dat vrachtwagens voorzien zijn van technische hulpmiddelen waarmee een chauffeur meer kan zien. En iedere technologische ontwikkeling die bijdraagt aan het verbeteren van het zicht van de chauffeur en de verkeersveiligheid is zeer welkom.’

Technieken veiliger vrachtverkeer

Naast Direct Vison zijn er meer technieken beschikbaar voor veiliger vrachtverkeer in de stad, zoals:

  • Camerasystemen
  • Dodehoekwaarschuwing
  • Adaptive cruise control
  • Emergency breaking

Bovenstaande technieken betalen zichzelf snel terug door middel van minder schades en lagere verzekeringspremies. Ook de komst van elektrische vrachtwagens en een andere aandrijflijn verbetert de ontwerpvrijheid voor meer veiligheid in het verkeer. De elektrische motor haalt de cabine omlaag, en zorgt naast meer veiligheid ook voor meer werkcomfort en een betere arbotechniek.

Naast bovenstaande punten zijn ook veilige routes en goede communicatie met de chauffeur een voorwaarde voor meer veiligheid in het verkeer. Hierbij is het vooral van belang dat het vasthouden van een elektronisch apparaat in de vrachtwagen verboden moet zijn. Ook moet de boordcomputer de chauffeur zonder afleiding ondersteunen bij het navigeren. Een voorbeeld hiervan is de turn-by-turn last-mile guidance van Simacan.

Ten slotte is een fitte chauffeur een veilige chauffeur. Een goed initiatief waarbij de chauffeur voorop staat is de ‘safety deal’, oftewel samenwerken aan vertrouwen op veiligheid. Drie logistieke dienstverleners, Kruidvat, TVM en Bricklog, hebben de handen op dit gebied ineengeslagen.

Een andere oplossing zou zijn het weren van vrachtverkeer in de stad. Maar gezien het belang van vrachtverkeer kan dit natuurlijk niet de oplossing zijn. We zullen er wel voor moeten zorgen dat vrachtwagens veiliger zijn en dat ze (onder andere) zonder dode hoek rondrijden.

Over Walther Ploos van Amstel

Walther Ploos van Amstel is verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Als expert staat hij midden in de transportsector en verricht hij veel onderzoek. Voor Mazars schrijft hij columns waarin hij op prikkelende wijze opvallende ontwikkelingen en problematieken binnen de branche aan de orde stelt.