XXL-warehouses, de voor- en nadelen op een rij

13 februari 2020 - Onder invloed van e-commerce en retail worden steeds vaker XXL-warehouses gebouwd. Dat zijn magazijnen met een vloeroppervlak van minstens 40.000 m². In dit artikel worden de pro’s en contra’s tegen elkaar afgewogen.

Pro’s XXL-warehouse

Twee belangrijke factoren die de omvang van een warehouse bepalen zijn de voorraadkosten en transportkosten. Wie zijn voorraad op één punt concentreert, heeft minder voorraden nodig dan bij een netwerk met twee, drie of nog meer voorraadpunten. De voorraadkosten zijn bij een XXL-warehouse dus lager.

Als het gaat om transportkosten is het minder duidelijk wat beter is qua aantal voorraadpunten. Met één centraal voorraadpunt zijn de afstanden naar klanten, en daarmee de kosten van transport, hoger dan bij een netwerk met meerdere voorraadpunten. Daar staat tegenover dat voor het bevoorraden van één warehouse minder transport nodig is dan voor twee of drie warehouses.

Een ander argument voor een XXL-warehouse zijn de overheadkosten. Met één warehouse heb je maar één organisatie nodig voor de aansturing van de operatie en het beheer van het gebouw. Daarbij worden investeringen in automatiseringssystemen gemakkelijker terugverdiend met één warehouse.

Contra’s XXL-warehouse

Als we naar de interne logistiek kijken, hebben XXL-warehouses ook nadelen. Extra maatregelen zijn nodig om de operaties efficiënt te organiseren. Door de grotere rij- en loopafstanden bestaat namelijk het risico dat de productiviteit van de medewerkers in het warehouse afneemt.

Bij het maken van de keuze voor een XXL-warehouse, is het belangrijk om goed na te denken over de inrichting ervan. Zo is het aan te bevelen om een XXL-warehouse in meerdere gebieden of zones op te delen. Door de orders per gebied of opdrachtgever te verzamelen, kunnen de afstanden beperkt blijven. Dat veronderstelt echter een investering in een meer diepgaande analyse van de stromen, een uitgekiend planningsysteem voor het gebruik van de laaddocks en accurate voorspellingen.

Een ander nadeel van een XXL-warehouse zijn de risico’s. Stel dat er brand uitbreekt in dat ene XXL-warehouse, dan kunnen de gevolgen daarvan zeer verstrekkend zijn. Ook zijn de opstartproblemen meestal groter dan voor kleinere magazijnen, wat ook een risico is.

Als laatste vereist een XXL-warehouse een ‘XXL’-investering. Dit brengt de nodige risico’s met zich mee. Wat gebeurt er met de business case als de toename van de volumes lager is dan verwacht? En wat gebeurt er met logistieke dienstverleners als zij een grote klant verliezen?

Meer weten?

Wilt u meer weten over deze pro’s en contra’s van een XXL-warehouse of overweegt u een XXL-warehouse te bouwen? Neem dan contact op met Rob Wijnen per e-mail, analist bij logistiek adviesbureau Groenewout, onze partner op het gebied van logistieke vraagstukken.

Meer informatie?