Smart warehousing opent nieuwe mogelijkheden voor optimalisatie

11 februari 2021 - Smart warehousing gaat over het slim inrichten van processen in het warehouse. Door nieuwe technologieën in te zetten, kunt u processen nog efficiënter en effectiever en vaak ook sneller en flexibeler maken.

Mechanisering en automatisering

Onder smart warehousing vallen mechanisering en automatisering. Mechanisering, bijvoorbeeld in de vorm van automatische opslagsystemen en/of verpakkingsmachines die we door inzet van artificial intelligence efficiënter kunnen inzetten dan voorheen. En automatisering in de vorm van zelfsturende warehouse management systemen op basis van artificiële intelligentie. Ook duiden we met smart warehousing op de inzet van robots. Niet alleen de traditionele, industriële robots, maar ook de collaborative robots (samenwerking met de mens) en autonomous mobile robots (autonoom werkende robot).

De coronacrisis zal de behoefte aan smart warehousing blijvend versterken. De aanhoudende groei in online omzet leidt tot kleinere orders in het warehouse. Daarom zijn er nieuwe oplossingen nodig om meer werk in minder tijd te verzetten zonder de warehousekosten te laten oplopen.

Hoe kiest u voor de juiste oplossing?

Het antwoord op de vraag hoe je kiest voor de juiste oplossing, begint met de strategie van uw bedrijf. Wat zijn de ontwikkelingen in de markt? Wat zijn de groeiambities? Welke innovaties staan op de agenda? Wat zijn de plannen met betrekking tot uitbreiding of inkrimping van het productportfolio? Uw eigen bedrijfsstrategie bepaalt voor een belangrijk deel uw behoefte aan flexibele en schaalbare oplossingen.

Vervolgens is een uitgebreide data-analyse op basis van het orderpatroon, het dag- en seizoenspatroon, het productportfolio en de verwachte volumes noodzakelijk. Op basis van deze analyse is het zaak om uit de nog altijd groeiende bibliotheek de juiste oplossing te kiezen. Natuurlijk moet deze keuze gebaseerd zijn op een sluitende businesscase. Uit de gewenste inrichting van toekomstige processen volgt een inschatting van de bijbehorende arbeidskosten. De dimensies van de gekozen oplossingen bepalen de investeringskosten en het benodigde onderhoudsniveau. Die twee kostencomponenten bepalen de terugverdientijd.

Een valkuil is dat bedrijven naar een oplossing zoeken voor het merendeel van het productportfolio met overeenkomstige karakteristieken, maar vergeten de productgroepen die daarop een uitzondering vormen. Een ander aandachtspunt is de inrichting van de overgebleven processen. Wie niet alle processtappen in samenhang bekijkt en analyseert, mist kansen om processtappen te elimineren en processen efficiënter en sneller te maken. En dat is nu juist het doel van smart warehousing. 

Meer weten?

U hebt ook de mogelijkheid om het volledige artikel te lezen over Smart Warehousing. Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Dirk Becks, Senior Consultant bij logistiek adviesbureau Groenewout per e-mail of per telefoon: +31 (0)6 21 24 77 02.