De juiste balans: hoe technologie en duurzaamheid complementair zijn aan elkaar

28 februari 2024 – Businessmodellen in de consumer sector veranderen. Ondernemingen in de consumer sector passen zich aan in een nieuwe multichannel markt. Consumenten hebben toegang tot zowel fysieke producten in de schappen als online producten in een webshop. Conflicterende eisen van de consument als klant én als burger zetten de sector onder druk. Als klant verwachten zij gepersonaliseerde aanbevelingen en one-click aankopen, terwijl zij als burger rekenen op data privacy en betrouwbare ondernemingen die zorgvuldig met hun gegevens omgaan.

Zoals beschreven in ons rapport ‘Sustainable, smart and synchronised’, is de impact van ESG op de consumer sector enorm. Dit brengt nieuwe strategische keuzes met zich mee, ieder met eigen kansen en uitdagingen. Om hierop in te spelen, benadrukken we de noodzaak voor ondernemingen om over te gaan op een businessmodel waarin technologie en duurzaamheid elkaar aanvullen. Er zijn echter verschillende factoren die dit businessmodel tegen kunnen houden. Volgens onze C-suite barometer is bewustzijn geen probleem. Transformatie van technologie (34%) en een herziene duurzaamheidsstrategie (30%) zijn de twee belangrijkste strategische prioriteiten voor sectorleiders in de komende drie tot vijf jaar.

Wat belemmert de samensmelting van technologie en duurzaamheid? 

Marc Engel, Partner bij Mazars in Nederland, benadrukt het belang van een “cultuur van verandering” als oplossing voor het gebrek aan kennis op bestuurlijk niveau en de barrière van verouderde technologie. Problemen zoals het bijhouden van de snelheid van innovatie en het belang van datakwaliteit, worden ook aangekaart. De twee belangrijkste, strategische doelstellingen voor managementteams in de consumer sector zijn de transformatie van technologie en een herziene duurzaamheidsstrategie. Marc Engel benadrukt het belang van een geïntegreerde strategie, de hervorming van processen, IT en data en het vermijden van verouderde technologie.  

Het venijn zit in de (data)details 

De kern van deze transitie naar een ander businessmodel ligt in de data. Het doel voor elke onderneming moet zijn om een data-gedreven organisatie te worden. Problemen met datakwaliteit worden benadrukt, vooral bij organisaties die een ESG-transitie ondergaan. Patrick Zerbib, Partner bij Mazars in de Verenigde Staten merkt op dat de consumer sector een keerpunt bereikt waarin big data een cruciale rol gaat spelen en waar technologie en duurzaamheid samenkomen in een volledig geïntegreerde ESG-onderneming.

Wilt u meer weten over hoe technologie en duurzaamheid elkaar aanvullen? U kunt ons volledige artikel hier lezen.

Wilt u in contact komen met een adviseur om hierover met u te sparren?

Sumbit RFP

Meer weten? 

Wilt u meer weten over hoe u de juiste balans tussen technologie en duurzaamheid in uw onderneming kan vinden? Neem dan contact op met Marc Engel per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 18 43, Mark Lucas Luijckx per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 10 05 of Eline Polak, sectorleider Consumer, per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 23 25. Zij helpen u graag verder.