In kaart brengen van sociale impact bij maatschappelijke organisaties

13 oktober 2022 - “Stop met de benauwde prestatie-eisen in de cultuursector”. Zo luidde de titel van het NRC opinieartikel van TivoliVredenburg directeur Jeroen Bartelse en programmamaker Anne Breure. De eisen die subsidievertrekkers momenteel stellen zijn volgens hen te gelimiteerd. In plaats van bezoekersaantallen en de hoeveelheid voorstellingen, moet er breder gekeken worden. Naar maatschappelijke impact bijvoorbeeld. Bij Mazars merken we dat onze non-profit klanten dit graag willen, maar het lastig vinden deze impact inzichtelijk te maken. Mazars heeft daarom een methode ontwikkeld waarmee maatschappelijke organisaties hun sociale impact in kaart kunnen brengen.

Wat is sociale impact

Sociale impact verwijst in dit geval naar het effect dat een organisatie heeft of kan hebben op de mens. Deze impact kan negatief en/of positief zijn, bedoeld en/of onbedoeld en direct en/of indirect. De sociale impact die een organisatie wil hebben en die een organisatie heeft, is voor elke organisatie anders. Voor culturele organisaties gaat sociale impact bijvoorbeeld vaak over cultureel erfgoed, educatie en ontwikkeling, gezondheid en welzijn en onderwerpen als diversiteit en inclusie.

Het belang van het inzichtelijk maken van sociale impact

Een groot aantal van onze collega’s, die deel genomen hebben aan een intern onderzoek, zien het in kaart brengen van sociale impact als de belangrijkste duurzaamheidstrend voor maatschappelijke organisaties. Het biedt de volgende voordelen: beter geïnformeerde strategische besluitvorming, een vergroting van de bijdrage aan de maatschappij, en aantoonbaar maken bij te dragen aan de samenleving. Bovendien is het zowel belangrijk voor het verkrijgen van financiering als om te voldoen aan de behoeften van een steeds kritisch wordende samenleving, die steeds meer transparantie op dit gebied wenst.. Makkelijk is het echter niet. Culturele instellingen hebben vaak uiteenlopende, unieke of abstracte resultaten, die het lastig maken om hun sociale impact te definiëren en te beoordelen. Daarnaast is er – in tegenstelling tot verschillende soorten milieu impact – geen eenduidige methode om sociale impact te ‘meten’, gezien de kwalitatieve aard van sociale aspecten.

Basisprincipes om sociale impact inzichtelijk te maken

Er zijn echter een aantal basisprincipes die  uitkomst bieden. Om sociale impact inzichtelijk te krijgen is het ten eerste belangrijk om goed zicht te hebben op wie je belanghebbenden zijn. Hierbij gaat het niet alleen om externe belanghebbenden, zoals museumbezoekers of leden, maar ook om interne belanghebbenden, zoals medewerkers. De organisatie heeft immers impact op beide groepen.. Daarnaast helpt het zogenaamde ‘Theory of Change’ model om inzicht te krijgen in hoe een bepaalde impact gemaakt kan worden. De bijbehorende veranderstappen worden in het figuur hieronder beschreven, inclusief voorbeelden. Na het bepalen van de veranderstappen, is het belangrijk om de aannames die zijn gedaan om tot de stappen te komen expliciet te maken. Hiermee wordt nog meer duidelijk hoe, waarom en wanneer veranderingen plaatsvinden en hoe deze kunnen leiden tot een impact.

Hoe Mazars kan helpen

Om maatschappelijke organisaties te helpen inzicht te krijgen in hun sociale impact en hierover te kunnen communiceren, heeft Mazars een ‘social impact assessment’ methode ontwikkeld voor culturele instellingen. Deze methode is gebaseerd op gerenommeerde methodes, houdt rekening met zowel organisatie- als sector specifieke elementen en kan ook kan worden uitgebreid naar andere soorten maatschappelijke organisaties. Mazars heeft internationaal al bijgedragen aan het reduceren van negatieve sociale impact door samen met Shift een assurance framework te ontwikkelen voor naleving van de Verenigde Naties’ richtlijnen voor mensenrechten. Met haar social impact assessment methode wil Mazars nu ook Nederlandse organisaties helpen met het vergroten van hun positieve impact. In onze methode gaan we gezamenlijk, door middel van workshops en interviews, aan de slag met de volgende onderdelen:

  • Vaststellen van langetermijnimpactdoel, in lijn met de ‘purpose’ van de organisatie.
  • Identificeren impactgebieden (denk bij culturele instellingen bijvoorbeeld aan cultureel erfgoed of educatie en ontwikkeling) en belanghebbenden.
  • In kaart brengen ‘Theory of Change’ incl. aannames.
  • Bepalen van gap tussen impactdoel en outcome.

Meer weten?

Wilt u graag meer weten over onze social impact assessment methode en/of sociale impact in het algemeen? Neem dan contact op met Jessica Boekhoudt per e-mail of per telefoon: +31 (0)88 277 10 34. Zij helpt u graag verder.